Търсене
Close this search box.

Ръководство за популяризиране на (научни) ПРОЕКТИ

Ръководство за популяризиране на (научни) ПРОЕКТИ

Ръководство за популяризиране на (научни) ПРОЕКТИ

Ръководство за популяризиране на (научни) ПРОЕКТИ


Направи дарение на училище!



***


Едно от важните неща в научната работа е популяризирането ѝ.

Писали сме много по тази тема и сме давали различни примери за това как може да бъде постигнато.

Блог постът 5 начина науката да влезе в медиите е насочен към хората, които се занимават пряко с наука. Необходима е промяна на мнението на хората за важността от финансиране на наука в България, а единственият начин това да бъде постигнато е чрез сближаване между учените, техният труд и обществото.

Ако имате нужда от повече доводи в полза на това науката да се популяризира, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО прочетете Най-големите проблеми на науката в България не са парите.

//Най-големият проблем на хората, които се занимават с наука в България е, че нямат публичност и никой не се “занимава” с тях, освен ако няма скандал. И друг път съм писал за това, че медиите не ги интересува какво става в научните среди. Говоря за частта с науката като такава.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Трябва няколко неща много драстично да се променят.//

 

Част 1: Какво е важно да се напише в проекта

В този модул ще опишем както своя опит в подаване на проекти за популяризиране на науката, така и чуждия, споделян с нас през годините.

Няколко неща са наистина важни, когато се пише по какъв начин ще се популяризира конкретният проект и какви са очакваните резултати от това популяризиране.

По-долу ще дам пример от реален проект, в който БГ Наука беше водещ по работен пакет в проект от програмата Хоризонт 2020.

Но първо искам да обясня как трябва да мислите при писане на тази част в своя проект.

 

Кои са важните елементи за проекта?

 

Специфични цели

Тук освен всичко написано за целите на проекта е важно да се добави и какъв ефект ще има върху обществото и да се загатне как точно ще стане. Ето пример:

Ще популяризираме инструментариума на Отговорна наука и иновации, с което ще подобрим достъпа на гражданите до резултатите от научните изследвания, ще ангажираме в по-голяма степен обществото с науката, ще създадем интерес към науката от момичетата, както и от не достатъчно представени групи, вкл. и такива със слухови и зрителни нарушения.

Кампанията цели участието на над 3,5 млн. души от участващите страни и над 30000 души директно ангажирани в събитията за 20 месеца.

(Примерът е взет от реален одобрен проект)

Разяснителна кампания

Разяснителната кампания представлява предварителни действия, които да дадат информация за проекта. Важно е да се направи план за действие, като се поставят и цели, които искате да се изпълнят.

Описание на работата

Кой ще работи по този проблем и какъв опит имат в това. Как работата по комуникацията ще повлияе положително на проекта и как точно ще се случи всичко. Кои са каналите на комуникация, какви са партньорите и колко обхват имат те. Трябва да са винаги най-големите в областта си – интернет, радио, телевизия и т.н.

 


Част 2: Бюджет

Бюджетът за повечето проекти е може би най-важната част, която определя и дали един проект ще бъде одобрен или не. Моят съвет е той да се прави от човек, който наистина разбира от това или поне от финанси и счетоводство.

Това, което аз ще опиша тук е по-скоро каква сума е добре да се задели за разпространение на проекта.

Най-важното е да има за поне една публикация, т.е. да се заплати на медия, която да публикува материал за проекта – какво представлява и какво ще или е постигнал.

Ако разполагате с достатъчен финансов ресурс, може да заделите пари за провеждане на конкурси и награди за победителите. Така ще стимулирате младите и активни хора, които се интересуват от наука, да вземат участие. Конкурсът е добре да бъде свързан със самия проект.

За да достигне информацията за проекта до възможно най-много хора, са необходими достатъчно текстови и графични (изображения) материали, които да бъдат публикувани достатъчно често, за да може проектът да съществува в медийното пространство и да привлича интерес.

Какво предлагаме ние за постигането на тези цели?

Българска наука е неправителствена организация и целта ѝ е да разпространява и популяризира науката. Нашата аудитория е една от най-подходящите за подобна информация, тъй като читателите ни са любознателни и имат интерес към такова съдържание.

Сайтът ни се посещава от над 30 000 уникални потребителя на месец, а Facebook страницата има над 42 000 фена.

Това, което предлагаме е пакет от 3 публикации за 100 лв. на месец или 400 лв. за 12 публикации (по 1 публикация на месец в рамките на година), а за еднократна публикация цената е 80 лв. Това включва текст с 1 линк и снимки. Всяка публикация ще бъде споделена и във Facebook страницата на Българска наука: тук.

Повече за аудиторията ни научете тук https://nauka.bg/ads-bgnauka/

Тези цени са промоционални и важат само в рамките на това съобщение.

 

Част 3: Онлайн разпространение

БГ Наука отговаря за работен пакет 2 по проекта FRESH – повече може да видите в сайта на европейската комисия: тук или тук.

Отговаряхме за комуникацията и разпространението на информацията за целия проект, а Нощта на учените 2017 г. беше най-посещаваната от всички състояли се в България досега.

Какви методи използвахме?

Организирахме 4 конкурса (повече: тук). Конкурсите бяха предварително подбрани и въпреки че ги организирахме през най-трудния сезон – лятото, те бяха успешни.

Направихме няколко типа реклами във Фейсбук, както и публикации в сайта nauka.bg и в списание Българска наука.

Също така ангажирахме доброволци, които разпространиха информацията в различни Фейсбук групи за ученици и деца с увреден слух, както и такива, които са свързани с образование.

Достигнахме до много хора, които пряко и непряко се занимават с образование и с деца в неравностойно положение. Един от конкурсите ни беше за насочен към тях: КОНКУРС „FRESH TOUCH”.

Защо Facebook е важен?

Facebook определено е най-популярната социална мрежа както у нас, така и в цял свят. Българските акаунти там са около 3 300 000. Интересното при Facebook потребителите в България е, че през компютър може да се достигне до около 2 300 000 акаунта, а през мобилно устройство – до 3 200 000.

Това означава, че ако искаме да достигнем до активните и будни граждани, най-добрият и евтин (понякога напълно безплатен) канал е Facebook.

 

 

Рекламна кампания във Facebook и Google AdWords

Както вече обясних, за да се достигне до реалните хора трябва да се използват социалните мрежи. Всеки човек прекарва часове в тази социална мрежа, като я използва, за да комуникира с приятели, да разбира новините от света и България и да следи различни страници, които са му полезни или интересни. Така той получава информация за много неща, която на едно място му се показва без той дори да я търси.

За проекта FRESH за Европейската нощ на учените ние използвахме няколко вида реклами във Фейсбук, като таргетирахме конкретни аудитории (възраст, интереси и регион), за да може да имаме максимална ефективност. Също така сменяхме снимката и текста на рекламата. Видяхме с кое имаме най-голяма ефективност и оставихме този тип реклама, който работеше най-добре.

Същото беше и с Google AdWords. Създадохме няколко кампании, които имаха различна цел и постигнахме резултата, който търсихме от всяка от тях.

Повече от половината от населението използва интернет и посещава както Facebook, така и Google, които са и най-евтините и достъпни канали за реклама.

За популяризиране на програмата на Нощта във Фейсбук ни бяха необходими 500 евро.

 

Постове в страницата на БГ Наука

БГ Наука има активна група от хора във Фейсбук (тук): над 42 000 човека са ни харесали и ни следят, което ни позволява да промотираме информацията сред голяма аудитория.

В сайта nauka.bg имаме над 30 000 уникални посетителя на месец.

За Нощта на учените често публикувахме материали за инициативите, които предстояха по време на събитието.

Това също имаше голям ефект, защото крайната цел беше постигната – информацията да достигне до възможно най-голям брой хора.

Резултатът:

Най-посещаваната Нощ на учените досега в България!

 

Какво още препоръчвам?

YouTube: Ако имате видео клипове или ресурс и желание да се направят такива, то е подходящо да се качат в YouTube. Това ще гарантира лесно възприемане на инцомрацията, която искате да предадете. Във видеото може да има кратко представяне на проект, конференция или нещо друго. Това е и подходящ начин за отчитане и доказване, че конкретни дейности наистина са били извършени, а зрители могат да бъдат всички, кото имат интерес към темата. А и чрез този канал в комбинация с гореописаните, ще достигне до много хора.

Instagram: Инстаграм е социална мрежа за снимки Няма да се впускам много по тази тема, но ще кажа, че има повече от 800 милиона регистрирани потребителя, а най-гледаният и популярен профил е този на National Geographic! 🙂

 

Част 4: Офлайн събития

Лично аз не съм голям фен на това да се дават пари за популяризиране на каквото и да е в печатни медии или нещо на хартия.

Въпреки това, единственото, което бих съветвал е разлепване на плакати из улиците на града, в който сте.

Ето какво направихме ние за проекта FRESH и Нощта на учените:

Изработката на 1000 плаката струваше около 350 лв. (формат 50х70 см), а разлепването им из улиците на София – около 500 лв.

Те послжиха малко преди самото събитие да напомнят на хората за него, а тези, които все още не знаят за него – да разберат какво предстои.

 

Част 5: Въпроси и отговори + консултация (платена)

На първо място може да се въползвате от промоцията ни за 12 публикации на цена от 400 лв. или около 33 лв. на публикация в най-четения сайт за наука в България.

Можем да ви предложим да публикувате всякакъв вид текстов материал свързан с наука и образование при нас. Нашата аудитория е една от най-подходящите за подобна информация, тъй като читателите ни са любознателни и имат интерес към такова съдържание.

Българска наука е неправителствена организация и целта ѝ е да разпространява и популяризира науката.

Сайтът ни се посещава от над 30 000 уникални потребителя на месец, а Facebook страницата има над 42 000 фена.

Това, което предлагаме е пакет от 3 публикации за 100 лв. на месец или 400 лв. за 12 публикации (по 1 публикация на месец в рамките на година), а за еднократна публикация цената е 80 лв. Това включва текст с 1 линк и снимки. Всяка публикация ще бъде споделена и във Facebook страницата на Българска наука: тук.

Повече за аудиторията ни научете тук: https://nauka.bg/ads-bgnauka/

Ако искате съвет, консултация или да ви помогнем да направите проекта си по-добър откъм популяризиране, може да ни пишете на admin@nauka.bg


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.