Търсене
Close this search box.

Приложение на интерактивни методи в обучението на учениците в VII клас по „Биология и здравно образование”

Приложение на интерактивни методи в обучението на учениците в VII клас по „Биология и здравно образование”

Приложение на интерактивни методи в обучението на учениците в VII клас по „Биология и здравно образование”

Приложение на интерактивни методи в обучението на учениците в VII клас по „Биология и здравно образование”


Направи дарение на училище!



***

Автор: Красимира Желева

СУ „Петко Рачов Славейков”, Добрич

 

Резюме:

Отчуждаването на младото поколение от природата, прекарването на много време пред компютрите и телевизорите, не им помага да разберат сложността на въпросите, свързани с опазването на околната среда и ги прави неспособни да участват в тяхното решаване. Пасивното словесно взаимодействие в класната стая влошава тази ситуация. Има ученици, които нямат мотивация за учене, постигат ниски академични резултати, напускат рано училище.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Това ме мотивира да се насоча към промяна на практиката на преподаване за подобряване на екологичната грамотност и отговорност на учениците с надеждата, че използването на интерактивни методи на обучение, могат да променят тяхното глобално мислене.

Направените наблюдения и отчетените резултати показват, че много подходящи методи по „Биология и здравно образование” в VІІ клас са изготвянето на  презентации, интелектуални карти, решаването на казуси, ролеви игри, мозъчна атака, групова работа, са само една малка част от методите, които могат успешно да се приложат върху учебното съдържание в VІІ клас по Биология и здравно образование.

Тези методи повишават интереса, активността, комуникативността, качеството на усвоените знания и умения на учениците и възможност за прилагане в житейски ситуации.

Живеейки в епохата на информационния взрив, въпросите на образованието и възпитанието на учениците се превръщат за нас в един от най-актуалните проблеми на съвременността, от ефективното решение на които в голяма степен зависи научния, техническия, културния и социално-икономически прогрес на обществото.

Търсенето на нови, по-ефективни форми, методи и техники на обучение се реализират в различни направления като: усъвършенстване на учебните планове и програми, оценка на качеството на учебния процес и задълбочено проучване на неговата психология за използване на най-новите постижения на науката и техниката. Едновременно с проблема “Какво да се учи?”, се разработва и проблемът “Как да се учи?” (Костова, 1999). За преодоляване на това противоречие за постоянно увеличаващият се обем от знания, които трябва да се усвоят от подрастващите и сроковете на обучение, се изисква да се търсят и внедряват нови средства за подпомагане на учебния процес и за повишаване неговата ефективност (Костова, 1999).

Във века на информационните технологии и комуникации в учебния процес е необходимо да се използват такива форми и методи на работа, които развиват личността и едновременно са интересни за учениците.

Промените в системата на образованието се оказват неотложни в информационния ХХІ век на глобализация на икономиката и културата.

Образованието днес е в търсене на нов баланс между „традиционната” и „възникващата” педагогика. Пред обществото стои важната задача за качествената подготовка на младите хора.

За постигане на целите заложени в учебната програма по „Биология и здравно образование”(образователни, възпитателни и развиващи цели), ние учителите търсим най–подходящите и най-адекватни за възрастта и способностите на учениците методи на обучение. Съвременният учител трябва да приеме предизвикателството за подготовката на учениците с оглед на тяхната реализация. Неговите роли са обвързани с това, че той е главният обучаващ, като отчита индивидуалните интереси на учениците  и ги поставя в организирана учебна среда.

Проблемите на младите хора са и наши проблеми, на учителите, защото ние наравно с родителите и цялото общество носим отговорност за тяхното бъдеще.

Това е основната причина да посветя преподавателската си дейност на използването на по-ефективни методически решения за обучение с оглед посрещане на жизнено важните проблеми от подрастващите. В преподавателската си дейност непрекъснато търся разнообразие в организацията на образователния процес, за да повиша ефективността на обучението по Биология и здравно образование.

Смятам, че в това отношение съществено място заемат интерактивните методи. Чрез тях ученикът се поставя в творческа ситуация. Учителят е организатор на търсенията на учениците, ръководител на самостоятелната им работа. Така се осъществява организиране на учениците, при което те се превръщат от обект на обучението в негов субект. Така с общи усилия учителят и ученикът създават учебна обстановка, която повишава успешното усвояване на знанията и уменията и успешното им прилагане в практиката.

Отчуждаването на младото поколение от природата, прекарването на много време пред компютрите и телевизорите, не им помага да разберат сложността на въпросите, свързани с опазването на околната среда и ги прави неспособни да участват в тяхното решаване. Пасивното словесно взаимодействие в класната стая влошава тази ситуация. Има ученици, които нямат мотивация за учене, постигат ниски академични резултати, напускат училище и останали на улицата, често стават агресивни(Костова, 2000).

Това ме мотивира да се насоча към промяна на практиките на преподаване за подобряване на екологичната грамотност и отговорност на учениците с надеждата, че използването на интерактивни методи на обучение, които разкриват социалните аспекти на научните постижения и включват активни действия за подобряване качеството на околната среда на местно равнище, могат да променят тяхното глобално мислене (Близнаков, 1997).

В търсене на пътища за решаване на новите предизвикателства е необходимо да се преосмислят досегашните стратегии на обучение и да се използват нови педагогически технологии, с изготвяне на нови концепции, нови цели и ново съдържание, които да гарантират приобщаването към общоевропейските ценности и изграждането на личността на бъдещето. Това означава, че редом с традиционните форми и методи на работа трябва да се използват и такива, чрез които се установяват нов тип взаимоотношения между учител и ученици и между самите ученици в училище. Необходимо е да се измести акцентът от даването на знания в готов вид към усвояването на похвати за самостоятелното им овладяване и практическото им приложение.

Училището трябва да стане привлекателно за учениците и да гарантира успешната им реализация в бъдеще (Христова, 2001).

Като учител и изследовател в процеса на обучение по Биология и здравно образование ми е интересно и чувствам професионално удовлетворение, когато прилагам различни интегративно базирани технологии. Много подходящи методи по „Биология и здравно образование” в VІІ клас са изготвянето на  презентации. Този метод не е нов за учениците и те все по – успешно работят с компютър. Работата с интелектуални карти, решаването на казуси, ролеви игри, мозъчна атака, групова работа са само една малка част от методите, които могат успешно да се приложат върху учебното съдържание в VІІ клас по Биология. Те поставят учениците в ситуация на постоянно обсъждане, предоставят възможност за изразяване на собствени мнения, дават предпоставки за наличието и използването на постоянно обратна информация. Приложението на интерактивни стратегии дават възможност за осъществяване на динамично и личностно ориентирано образование, при което учениците участват активно в дебатиране и даване на решения по важни проблеми, свързани с екологичната култура и личното здраве.     Мотивираното и целенасоченото внедряване на интерактивните методи в занятията  би обогатило педагогическата практика на учителите. Ще улесни и ускори процеса на изграждане на природозащитни и здравни навици, както и на саморазвитие и самовъзпитание на учениците.

Процесът на формиране и развитие на познавателния интерес на учениците в часовете по биология е обусловен от редица условия, с които учителя трябва да се съобразява, някои са дадености като например, учебното съдържание. В учебния предмет „Биология и здравно образование” VІІ клас и по трите варианта на учебника, то е достатъчно интересно и близко до степента на развитие на учениците. По тази причина е разбираемо и това улеснява усвояването му.

Налице са и други условия, които благоприятстват развитието на познавателния процес на учениците. Установяването на близък контакт и общуване на учител и ученици, между отделните ученици по време на урока, както и осигуряването на подходящ емоционален фон и атмосфера на работа по време на часа са също необходими педагогически условия за интерес от страна на учениците. В практиката на обучението, в качеството на различни пътища за развитие и повишаване на познавателния интерес на учениците, са експериментирани различни методи и техники в условията на груповата работа, като например игров метод, търсене и прилагане на аналогии, мозъчна атака; дидактически игри, в съчетание с класически методи и форми; игрови симулации и други (Бойчева, Давидова, 2011).

Анализът на учебната програма и учебното съдържание по предмета „Биология и здравно образование” VІІ клас, част ІІІ „Роля на организмите в природата и значението им за човека”, разкрива благоприятни възможности за развитие на познавателния интерес у учениците. Биологичното знание в тази част от учебника е достатъчно интересно в екологичен и здравен аспект, тъй като касае ролята на организмите в природата и значението им за човека. Биологичното знание е естествено продължение на изученото по предмета „Човекът и природата” V и VІ клас. Учебното съдържание до голяма степен е близко до житейското знание на учениците. Изучаваните процеси се свързват с по – рано усвоените от учениците знания или с наблюденията им от живота, други са подкрепени и доказани с достатъчно примери от живота и заобикалящия ги свят (Бойчева, Давидова, 2011).

Въвеждането на различни форми и методи на работа трябва да става умело и в съчетание с изпитаните практики.

Нетрадиционните методи и средства могат да имат широко приложение, защото ученикът е основен субект, а не само изпълнител; обучението е привлекателно и се основава на дейностния подход, в организираната познавателна дейност ученикът работи самостоятелно, участва в дискусии, придобива умения за общуване, защитава позиции, работи в сътрудничество със съучениците си; учителят е „организатор и консултант, насърчаващ и подпомагащ познавателната дейност на ученика”. Използването на нетрадиционните методи и форми прави интересно и резултатно обучението по Биология и здравно образование.

С цел проучване приложението и ефективността на някои интерактивни методи в процеса на обучение по „Биология и здравно образование” в VІІ направих изследване върху следните методични единици:

„Роля на живите организми в кръговрата на веществата”

„Роля на растенията в природата и значението им за човека”

„Защитени природни обекти в България”

За да се проучи мнението на учениците относно  използваните интерактивни методи  в часовете, след реализиране на посочените методични единици бе проведена анкета.

С нея си поставят следните задачи:

  • Проучване и изследване отношението, мнението на учениците за интерактивните методи.
  • Идентифициране нагласите относно ефикасността на различните иновационни методи в обучението по биология.
  • Изследване мнението на учениците за възможностите на интерактивните методи за подобряване на някои личностни качества като отстояване на мнение, работа в групи и др.
  • Проучване мнението на учениците по отношение на желанието им за използване на  методите и в следващи часове.

Анкетирани са всичките  ученици от VІІ клас в СУ „Петко Рачов Славейков”.

Анкетата се състои от 14 въпроса. Преобладаваща част от въпросите в анкетната карта образуват твърдения, които се предлагат за оценка със скала.

Първата група включва въпроси относно възможностите на интерактивните методи за повишаване на усвояемостта и успеваемостта на учениците.

Втората група въпроси разкриват възможностите на използването на интерактивните методи за формиране на умения за общуване и сътрудничество.

Третата група въпроси са свързани с приложението на различните видовете интерактивни методи в час.

Четвъртата група въпроси  дава информация за мненията и препоръките на учениците

В резултат на прилагането на интерактивни методи се полагат основите за развитие у учениците на: компетентности за самостоятелно учене, проучване, събиране и описване на информация, умения за общуване, сътрудничество, приемане на други гледни точки и отстояване на собствено мнение, по-добро усвояване и осмисляне на учебния материал, което води и до по-висока успеваемост.

Резултатите показва адекватността на приложената система от дейности, на използваните интерактивни методи и повлияване на поведението на учениците в посока на осъзнато и мотивирано възприемане на учебния материал.

В резултат на прилагането на интерактивни методи се полагат основите за развитие у учениците на: компетентности за самостоятелно учене, проучване, събиране и описване на информация, компетентности за представяне на продукта от дейността, умения за общуване, сътрудничество, приемане на други гледни точки и отстояване на собствено мнение; нагласа за природосъобразен начин на живот, интегриране на компетентности от различни предметни области, по-добро усвояване и осмисляне на учебния материал, което води и до по-висока успеваемост.

Внасянето на повече интерактивни елементи в обучението прави образователния процес по-атрактивен, приятен, ефективен. Формира чувство за отговорно поведение към собствените действия у седмокласниците и дава добра основа за развитие на научни знания, умения и компетентности по биология в следващите класове.

 

ЛИТЕРАТУРА

Близнаков, Г. (1997) Съзнание за околна среда и неговото формиране. На границата между две поколения. В: Формиране на съзнание за околната среда, GRUNE LIGA Berlin.V: Софийски университет „Св.Климент Охридски”.

Бойчева М., Р. Давидова. (2011)  Проблемът  за  развитие на познавателния интерес на учениците по предмета „Човекът и природата”, VІ клас. Екология, биология, биотехнология, 4: 37-52.

Костова, З. (1999) Как да учим успешно? Иновации в обучението.,С., Педагог 6.

Костова, З. (2000) Как да създадем нагласа за учене. С., Педагог 6.

Христова, Р. (2001) Нетрадиционното в обучението по биология – сборник.

 

Приложение 1

А Н К Е Т А

Здравейте Уважаеми ученици,

Тази анкета се провежда с научна цел свързана с приложение на нови начини  за обучение по биология и здравно образование. Анкетата е анонимна и информацията от нея няма да бъде публикувана никъде, а ще бъде използвана само за подобряване на обучението  по биология и здравно образование. Моля, отговорете на всички въпроси, като посочите всеки от отговорите, който се доближава до Вашето мнение.

Благодарим Ви за съдействието!

  1. Новият начин на преподаване и задачите, които поставя учителя затрудняват ли ви?
  • Винаги
  • Повечето пъти
  • Понякога
  • Рядко
  • Никога
  1. При новия начин на преподаване, учителя успява ли да ви вдъхнови да работите по- упорито за постигане на по – добри резултати.
  • Винаги
  • Повечето пъти
  • Понякога
  • Рядко
  • Никога
  1. Когато вземате активно участие в часа, по – лесно ли възприемате новия материал?
  • Винаги,
  • Повечето пъти;
  • Понякога;
  • Рядко;
  • Никога
  1. Намирате ли отговор на въпросите по – лесно в случаите когато учителят използва нови дейности?
  • Винаги
  • Повечето пъти
  • Понякога
  • Рядко
  1. Смятате ли, че при използване на този начин на преподаване се учите да изказвате и защитавате мнение?
  • Винаги
  • Повечето пъти
  • Понякога
  • Рядко
  • Никога
  1. Смятате ли, че уроците по биология, при които са използвани нови дейности, са по-интересни и увлекателни?
  • Винаги
  • Повечето пъти
  • Понякога
  • Рядко
  • Никога
  1. Смятате ли, че когато всички в клас са заети с различни дейности и не се  губи време, атмосферата в клас се  подобрява.
  • Да
  • Може би
  • Не мога да преценя
  • Не знам
  1. Смятате ли, че когато работите по групи опознавате по – добре съучениците си?
  • Да
  • Може би
  • Не мога да преценя
  • Не
  1. Кои от използваните досега дейности в часовете ви допадат? (може да се изброят повече от един отговор)
  • Асоциативна игра;
  • Ролева игра;
  • Дискусия;
  • Симулация;
  • Всички изброени;
  • Нито един ;
  1. Часовете преди или сега – при използването на по – горе изброените дейности ви допадат повече?
  • Преди;
  • Сега;
  • Не мога да преценя;
  • Нито едните
  1. Ще разкажете ли на приятелите си за тези нови и интересни начини на преподаване?
  • Да
  • Може би
  • Никога
  1. Бихте ли искали и в другите часове по биология да се преподава по този начин?
  • Да
  • Може би
  • Не мога да преценя
  • Не
  1. Какво ви хареса най – много в тези часове?

…………………………………………………………………………………

  1. Две неща които би променил(а) в часа?

1………………………………………………………………………………

2.……………………………………………………………………………..……

Аз съм на …………………. години

Уча в ………………………………………………………… /училище, клас/

Аз съм момче / момиче

 

Приложение 2

Получените резултати от проведената с учениците анкета са представени в Таблица 2,3 и 4.

Таблица 2

Въпроси ОТГОВОРИ
Винаги Повечето пъти Понякога Рядко Никога Неотгово

рили

Бр. % Бр. % Бр % Бр. % Бр. % Бр. %
1. 0 0 5 6,10 23 28,05 38 46,34 16 19,51 0 0
2. 64 78,05 9 11 7 8,54 2 2,44 0 0 0 0
3. 71 86,59 6 7,32 4 4,88 1 1,22 0 0 0 0
4. 62 75,61 17 20,73 3 3,66 0 0 0 0 0 0
5. 75 91,46 5 6,10 2 2,44 0 0 0 0 0 0
6. 75 91,46 7 8,54 0 0 0 0 0 0 0 0

 

Таблица 3

Въпроси ОТГОВОРИ
Да/ Преди Може би / Сега Не мога да преценя НЕ/ Никога / Нито едните Неотговорили
Бр. % Бр. % Бр. % Бр. % Бр. %
7. 79 96,34 0 0 3 3,66 0 0 0 0
8. 65 79,27 10 12,20 5 6,10 2 2,44 0 0
10. 0 0 80 97,56 2 2,44 0 0 0 0
11. 75 91,46 7 8,57 0 0 0 0 0 0
12. 80 97,56 0 2 2,44 0 0 0 0

 

Таблица 4

9. Въпрос: Кои от използваните дейности в часовете ви допадат?
Отговори Брой %
1 Асоциативна игра; 65 79,27
2 Ролева игра; 82 100
3 Дискусия; 63 76,83
4 Симулация; 68 82,93
5. Всички изброени; 52 63,41
6. Нито едното; 0 0
0 Неотговорили; 0 0

Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.