Търсене
Close this search box.

Hummer

Hummer

Hummer

Hummer


Направи дарение на училище!



***

[H1]

http://science.icnhost.net/migrate/pic/bgtech/military/car/X04HM_H1003L-800.jpg
 
Историята на Hummer започва, заради потребността на американските  военни от специален автомобил. В резултат американската компания AM  General, през лятото на 1979 г. започва работа по създаването на  автомобил с повишена вместимост.
Програмата получава име HMMWV M998 (High Mobility Multipurpose Wheeled  Vehicle Model 998), което се превежда като „Високо мобилно многоцелево  колесно транспортно средство модел 998” и се произнася от американците  като „Хъмви”. От това съкращение се ражда и името Hummer ( Хъммър).  Вседеходът се отличавал с лекота на управление, феноменална проходимост  и бил способен да се пригажда за различни видове въоръжение. Той станал  основният автомобил на армията на САЩ. Скоро след това компаниите AM  General и концернът General Motors (GM) подписаха договор, според който  GM получава правото да сглобява и разпространява гражданския вариант на  всъдехода Hummer, а АМ General запазва правото си да продава военните  модификации на колата. Така започва нов етап в живота на легендарния  офроудър.
http://science.icnhost.net/migrate/pic/bgtech/military/car/X04HM_H1004.800.jpg
11 месеца по-късно GM Corporation представя първия образец на  автомобила под марката – М998, който се качва на конвеира през 1981  година и сега е популярен с името Н1. Резултатите от изпитанията  поразяват военните – новият вседеход превъзхождал абсолютно всички  нужди и стандарти на армията на САЩ. За това още през март 1983 г. AM  General получава поръчка за доставка на армията първата серия HMMWV  M998. Широката известност настига Hummer след успешния завършек на  операция „Пустинна буря”. Кадри от войната в Персийския залив обикалят  телевизорите по целия свят.
В тях неизменно присъствали страшните армейски вседеходи Hummer, които  като на шега преодолявали големите наклони на дюните и се движели по  пясъка, така добре, както и по асфалт, оставяйки далеч назад  съвременните танкове M1A Abrams. След подобна реклама AM General  започнала да получава поръчки за Hummer от частни лица. Те били толкова  много, че компанията в инициативен ред разработила и пуснала в продажба  граждански вариант на тази кола. От 1992 г. започнала продажбата му за  всички желаещи. Но достатъчно високата цена, дори и по американските  стандарти, го превръща в елитен автомобил. В зависимост от екстрите  цената му на местния американски пазар варира от 70 000 до 85 000 $, а  годишният обем на продажбите достига 2 000 бройки, което е съпоставимо  с продажбите на Ferrari.
Един от първите закупили Hummer е не кой да е, а Арнолд Шварценегер,  след него членове на клуба „Hummer” стават такива знаменитости, като  Силвестър Сталоун, Стивън Спилбърг, Джордж Лукас и дори известният  тенисист Андре Агаси. С огромна популярност Hummer се ползва и в  страните на Близкия Изток, Арабските Емирства, и дори в Русия. Там  Hummer се доставя, само при условие на пълна предплата.
Излизащата от 1992 г. гражданска модификация на знаменития джип, всяка  година търпи неголеми изменения, което помага на компанията да задържи  търсенето в устойчиво състояние. Последната моделна гама на компанията  AM General включва четири варианта на каросерията: двуместен пикап с  голям товарен отсек (Open Top), четириместен пикап с мек покрив ( 4 –  doors Open Top), четириместен пикап с твърд покрив ( 4- doors Hard  Top), и универсал с напълно закрита алуминиева каросерия ( Wagon).  Максималната скорост се достига при 160 км/ч., а от 0-100 огромното  чудовище успява да ускори за 12,5 секунди.


http://science.icnhost.net/migrate/pic/bgtech/military/car/bg.jpg

http://science.icnhost.net/migrate/pic/bgtech/military/car/04.hummer.h1.500.jpg

http://science.icnhost.net/migrate/pic/bgtech/military/car/Hummer_H1_SUT.JPG


Разбери повече за БГ Наука:

***







[H2]


 
http://science.icnhost.net/migrate/pic/bgtech/military/car/Hummer-H2.jpg Задвижващата установка е V – образен осем цилиндров турбо дизелов  двигател с обем 6,6 л. и мощност 300 к.с. Той има фантастичния ресурс  от 1 милион км. И разполага с 4 скоростна автоматична кутия от серията  Allison, което заедно с не ръждивата каросерия, прави Hummer  практически вечен. Друго техническо предимство е изцяло независимото  предно и задно окачване, което осигурява стабилността на Хамъра по  пресечени терени. Предимството е в това че всяко от 4-те колела, може  да следва терена независимо от останалите, и по никакъв начин не им  влияе. Това гарантира, че Hummer винаги има минимум 3 стабилно стъпили  колелета на терена, даващи му стабилност и сцепление. Друга негова  важна конструктивна особеност е, че когато го погледнете отпред или  отзад Hummer е по-широк от колкото висок. Това дава допълнителна  устойчивост на конструкцията, силно намалява вероятността да се  преобърне настрани и е предпоставка да остане стабилен при наклони, при  които обикновените джипове губят стабилност и могат да се преобърнат.  Hummer е много добре защитен от удари на каросерията в скали и камъни.  Диференциалите, са прибрани вътре в корпуса на Хамъра, а спирачките, не  са на обичайното място зад джантата, а също са прибрани вътре в  корпуса. Спирачките са закачени, директно за диференциалите, с което  спирачките са надеждно защитени от мръсотия, кал, вода, и в много редки  случаи при много износени накладки, попадение на малко камъче между  накладката и диска. На освободеното място зад джантата, са сложени  допълнителни зъбни предавки, които допълнително увеличават въртящият  момент.
  В модификацията от 2006 година, зъбните предавки зад джантите са  подобрени, да издържат по-голямо натоварване, да са по-тихи, и 4  скоростната кутия е заменена с 5 скоростна кутия Allison 1000.
  Неотдавна Hummer e снабден с антибуксуваща система TorqTrack (TT4),  разработена специално за него екипиран и с диференциали Zexel Torsen  III. С помощта на електронни датчици ТТ4 следи за това, нито едно  колело да не се хлъзга. Когато едно от колелетата започва да боксува,  ТТ4 забавя хода му с помощта на работната спирачна система, което  позволява предаването на голям въртящ момент на колелетата с по-добро  сцепление.
  Както заяви един от директорите на компанията AM General Бил Томсън: „  Ако преди успешното каране по пресечен терен зависеше на половина от  автомобила, и на половина от водата, то на Hummer със системата TT4,  водачът може да разчита на Hummer на 90%.
  На автомобилния салон в Детройт през 2000 година бе показан  първообразът на новия Hummer, носещ името H2. Той е разработван със  съвместните усилия на конструкторите на GM и AM General, а неговата  ходова част е унифицирана с Chevrolet Tahoe. „Пред вас не е  преправеният първи модел” – заяви един от авторите на проекта H2, Клей  Дин, инженер от корпорацията GM – „Това е принципно нов Hummer, заемащ  друга ниша, различна от първия модел”. Hummer H2, е много по-разкошен и  комфортен от H1. Оформлението на интериора на модела H2 е унифицирано с  купетата на другите шикозни джипове на GM. На серийните образци от 2003  година се установява система за нощно виждане Night Vision.
  GM планира рязко да увеличи обема на продажбите на автомобили, носещи  знаменитата марка Hummer. Основният удар ще прави моделът H2, обаче  никой няма намерение да сваля и първия Hummer от производство.  Търсенето за Н1 не е голям, но достатъчно стабилен. Освен това, е  възможна появата на модел Н2, която ще представлява „паркетен” офроудър.
  Съвършено новият модел, получил името Hummer H3 ще стане най-компактният и най-достъпният автомобил от марката Hummer.
  Джипът Hummer H3 е построен на същата платформа, както и пикапите на  Chevrolet S10 и GMC Sonoma. Обаче каросерията и салонът на новата кола  ще са собствени, разработени специално за тази кола. Тук си струва да  се отбележи, че дизайнът на Hummer H3, е изпълнен в същия стил, както и  по-големият Н2 и е получил аналогична масивна решетка на радиатора с  мощна предна броня, разширени арки на колелетата с пластмасови накладки  и мощен преден капак. Всъщност като цяло външността на Н3 малко напомня  на Jeep Grand Cherokee, с който всъщност му предстои да се конкурира.
  По официална информация, за Hummer H3 са подготвени три мотора. Това са  базови двигатели с мощности от 220 и 260 к. с., а също така и могъщ V8,  с мощност 300 к.с., който ще бъде поставян на най-скъпите версии на  новата кола. Да отбележим, че най-достъпният Хъмър ще струва около 30  000 $. Версията с шест цилиндровия двигател ще бъде с примерно 5 000  по-скъпа. Цената на топ – колата с V8 мотор не се споменава. За  сравнение най-достъпният Hummer H2 струва в САЩ 49 000 $, а Hummer H1 –  над 100 000 долара.
 
  Статията е преведена от руски език от Андон Д. Мутафиев ( westwood@gbg.bg )


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.