Видео: Заплаха! Изненадващо сложните предупредителни сигнали на пчелите

Много птици и животни издават предупредителни звуци, за да разберат и другите, че наблизо има хищник. Някои видове дори изменят височината и честотата на сигналите, в зависимост от размера на хищника и разстоянието, на което се намира. Сега, учените са установили, че Азиатските пчели (Apis cerana) също изменят сигналите си, за да кажат на останалите какъв е видът и степента на заплахата, както и контекстът. За първи път е установен толкова сложен предупредителен сигнал сред социалните насекоми.

Само преди 6 години, учените открили, че Европейската пчела, A. mellifera, издава „стоп сигнали”, ако се натъкне на паяк в някое цвете, например. Те бутат с глава дупето на отделни пчели и издават кратък, вибриращ звук, който да предупреди останалите да не отиват до опасния източник на храна.

За да разберат дали някои пчелни видове могат да изменят тези сигнали, в зависимост от вид на хищника, учените изследвали Азиатските пчели, които са принудени да се справят с многобройни хищници – стършели, които нападат кошера, включително най-големия стършел в света. По време на експеримента, учените позволили на големи или малки стършели да преследват пчелите работнички или да нападат гнездата им. Когато атакуваните пчели се завръщали в кошера, те издавали стоп-сигнали, чиято височина на звука зависела от размера на хищника (както прави пчелата с червената точка във видеото по-долу), като потискали „танците” на другите пчели, обозначаващи къде да отидат „на паша”. А когато срещали оси на входа на кошера, пчелите-пазачи и завръщащите се работнички, издавали отчетливи и дълги стоп-сигнали; пчелите издавали по-голям брой стоп-сигнали, когато ги напада много голям стършел. В отговор, работничките, които били готови да напуснат кошера, замръзвали на място, оставайки на безопасно място в гнездото си, докато защитниците се скупчвали на кълбо върху нападателя, като се опитвали да го убият.

Превод:  Росица Ташкова