В галактиката им много повече от това, което виждаме

Карта на Млечния път разкрива детайли за близки мъглявини и центъра на галактиката

Бледата арка от светлина от равнината на нашата галактика може и да е скромна гледка в ясните, тъмни нощи. Тя е само едно от съкровищата, с които е обсипан Млечният път. Гъсти облаци от междузвезден прах спират видимата светлина, идваща от отдалечените части на галактиката, но позволяват на по-дългите вълни да преминават. През февруари, астрономите завършиха нова карта на галактиката – така, както се вижда при субмилиметрова дължина на вълната на светлината, която е по-къса от радио вълните, но по-дълга от инфрачервените вълни.

Субмилиметровата светлина може да преминава през облаците от прах, разкривайки детайли от центъра на галактиката и „звездните инкубатори”, които не са видими при други дължини на вълната. Картата е направена от ATLASGAL – проект, който използва телескопа APEX, разположен в северната част на Чили, за да картографира част от Млечния път. Проектът е увековечил 1/3 от галактическата светлина, която обгръща нашата слънчева система; изображенията по-долу показват тесен отрязък с поглед към съзвездието Стрелец.

Комбинирана с изображенията от сателитите Spitzer и Planck, картата на ATLASGAL (най-горе) създава детайлен атлас на някои от студените структури в нашата галактика. Облаци от прах, като мъглявините Трифида и Лагуна (оградени, ляво) се намират на няколко хиляди светлинни години и светят бледо, както нишките от детрит в центъра на галактиката (оградени, дясно) на 28 000 светлинни години от Земята. При близките инфрачервени дължини на вълната (снимката в средата) тези райони почти изчезват зад мъгли от прах. Центърът остава скрит и при видима светлина (най-долу), въпреки че горещите звезди в Трифида и Лагуна излъчват газообразен водород, което ги кара да светят.

Небето изглежда напълно различно, когато се гледа при различни дължини на вълната на светлината, както се вижда от трите изображения – поглед към центъра на Млечния път. Credit: ESO, APEX, ATLASGAL CONSORTIUM, NASA, GLIMPSE CONSORTIUM, VVV SURVEY, ESA, PLANCK, D. MINNITI, S. GUISARD