Учените създадоха ензим, разграждащ пластмасата

Автор: Росица Ташкова

През 2016 учените случайно откриха, в почвата на преработвателна станция за пластмасови отпадъци в Япония, микроорганизъм (Ideonella sakaiensis), който „се е научил” да разгражда пластмасовите бутилки.

Бактерията притежава ензим, наречен от учените PETаза, чието име идва от способността му да разгражда пластмасите от този вид – PET или полиетилен терефталат. Този вид пластмаса е създаден през 40-те години и бактериите не са имали толкова много време да се научат да го разграждат, затова техният ензим все още не работи достатъчно ефективно.

Въпреки това, той съкращава времето за естествен разпад на РЕТ от векове до няколко дни. Учените казват, че само след 96 часа под електронен микроскоп ясно се вижда, че процесът на разграждане е започнал.

Изследователите от Униврситета на Портсмут и Националната лаборатория по възобновима енергия към Министерството на енергетиката на САЩ, са установили каква е структурата на ензима и това им позволило да го изменят в такава посока, че да повишат ефективността му с 20%. Учените казват, че той има още по-голям потенциал за модифициране в посока повишаване на скоростта и подобряване на работата му.

Сега те ще търсят и начини да изменят ензима така, че това да му позволи да разгражда и други материали. Разбира се, необходимо е време и много усилия докато успеем да приложим откритието в голям мащаб, но то дава светлина в пластмасовия тунел, в който се намираме.