Често чувам, че в момента има толкова много информация навсякъде, че не е нужно да се прави нищо ново в помощ на образованието – има онлайн енциклопедии, има Кан Академия и какво ли още не… Но, реално ние трябва да се научим да ползваме всичко налично.
Не съм съгласен с това, не защото не е истина, а защото потреблението на информация през 2024 г. не работи по този начин. Потребителите са в социалните мрежи, а алгоритмите на тези платформи “бутат” съдържание, което кара потребителите да не излизат от там и да продължават да скролват, харесват и коментират. Още през 2018 г. написах един блог пост “Защо всеки учен трябва да бъде инфлуенсър”, където подканвам всеки в сферата на науката и образованието да започне да създава образователно съдържание. За щастие вече има подобни примери. Например учителка от малък град създава образователни видеа по математика в Тик Ток и кара учениците в клас да ги гледат. Така те объркват алгоритъма и когато си пуснат Тик Ток извън клас им се показват видеа за математика или свързани с други учебни предмети. Това е много добър подход, който изцяло отговаря на реалността, в която живеем. Не трябва да се борим с това, което вече се случва, защото това ще бъде грешната битка. Това, за което трябва да се борим е онлайн съдържанието да е стойностно, да е образователно, интересно и да създава по-добри и умни деца и граждани.
В момента най-скъпата стока е “вниманието” на потребителя. Именно за него е тази битка между технологичните гиганти – за нашето внимание.
Поемаме огромно количество информация всеки ден и въпросът не е дали имаме време за още, а доволни ли сме от това, кой ни говори и какво ни говори?
Четенето на БГ Наука дава информация за света, която ни помага да разберем как работи той.
Вижте някои от безплатните броеве на сп. “Българска наука”:
Из дебрите на нашия мозък | Брой на БГ Наука
Книга „История на медицината на 20 век.“
„Наука за ученици, учители и родители“
Спец. брой „Възобновяеми енергийни източници“
Петър Теодосиев, БГ Наука