Учени са открили рачешко парти на океанското дъно

Видео версия на нашия подкаст

Интересно ти е да изглеждаш нашата видео версия на Наука.БГ подкаст? Можеш да го направиш чрез видео плейъра по-долу.

Преди година, изследователи в две малки подводници проучвали едно подводно възвишение, близо до Тихоокенанското крайбрежие на Панама, когато забелязали плътен облак от седимент, който се издигал на 4 до 10 метра от дъното. Една от подводниците се доближила и учените успели да видят какво предизвиква явлението: гъмжило от хиляди малки, червени раци.

„Срещата беше неочаквана и хипнотизираща” – пишат Jesús Pineda от Woods Hole Oceanographic Institution в Масачузец и колегите му в статия, публикувана на 12 април в Peer J.

Екипът решил да разбере повече за видяното. Те изпратили автономно подводно устройство, което минало няколко пъти над гъмжилото, заснемайки раците. В най-плътните участъци имало над 70 рака на квадратен метър от океанското дъно и това се наблюдавало на дълбочина 350 до 390 метра. Раците били с размер 2,3 см и повече и всички се движели в една и съща посока. Някои скачали и плували на къси разстояния от 10 сантиметра и пак се приземявали в тълпата.

Историята продължава под видеото

Използвайки една от подводниците, изследователите събрали няколко екземпляра от рояка. С помощта на ДНК-анализ, те установили какъв е видът: Pleuroncodes planipes. Това е същият вид рак, който понякога се наблюдава изхвърлен в големи количества по плажовете на Калифорния.

По неясни за учените причини, подводните възвишения са нещо като екологични „горещи зони”, в които се натрупва планктон, който служи за храна на много морски обитатели. Учените едва сега започват да изследват тези места и поради това по-малко от един 1% от тях са проверени. Може би това обяснява защо досега никой не е виждал подобно гъмжило от раци върху възвишение.

Но не за първи път виждаме голям брой раци на едно място. Учените са описвали големи струпвания от кралски раци, раци паяци и други два вида по морското дъно. Подобно поведение може да е свързано с размножаването.

И накрая – червените сухоземни раци от остров Рождество в Индийския океан, които се тълпят с милиони по време на дъждовния сезон, като изпълзяват от горите и правят дълъг преход до плажа, където се чифтосват.

Източник: https://www.sciencenews.org/