Учени са открили ген, свързан с продължителността на живота

Учените знаят, че студенокръвните животни живеят по-дълго, но не и защо това е така.

Изследователи от университета на Мичиган са идентифицирали “програма” в гените, която може да помогне да се отговори на този въпрос и също да даде следа, водеща до разясняване на въпроса за дълголетието при хората, изложени на студ.

Генетичната програма осигурява дълголетие на кръгли червеи в студени местообитания. Учените казват също, че тази програма съществува и прив топлокръвните животни, включително човека.

Отдавна учените смятат, че животните живеят по-дълго в студени среди заради пасивен термодинамичен процес. Те смятаха, че ниските температури просто намаляват скоростта на химическите реакции в организма и следователно процесът на стареене също се забавя.

“Но сега, поне при кръглите червеи, увеличената продължителност на живот, наблюдавана при ниски температури, не може да бъде обяснена единствено чрез потискането на химическите реакции”, посочва Шон Ксу. „Всъщност, това е активен процес, регулиран от гените.”

Ксу открил, че студеният въздух активира рецептор, познат като TRPA1 канал, който се намира в нервите и мастните клетки при нематодите. TRPA1 доставя калций на клетките. При активирането на рецептора следва каскада от реакции насочени към ген, свързан с дълголетието.

Червеи-мутанти, които нямат този специфичен рецептор, не живеят по-дълго. Всъщност, при по-ниски температури, те имат по-кратка продължителност на живот.

“Това повишава интригуващата вероятност, че излагането на студен въздух или фармакологично стимулиране на чувствителна на студ генетична програма, може да бъде предпоставка за дълголетие при бозайниците”, казва Ксу, член на Института по природни науки към Университета на Мичиган.

Откритието е публикувано този месец онлайн в Cell. А също така на годишната среща на Американската асоциация за напредъка на науката в Бостън.

Отдавна учените знаят, че понижаването на вътрешната телесна температура на топлокръвните животни, напр. мишки, с 0,5°С може да удължи продължителността на живот с 20%, но не е било подходящо да се направи опит за понижение на вътрешната телесна температура при хората, казва Ксу.

Поради факта, че механизмите, открити от Ксу и неговите колеги съществуват и в доста други организми, включително и при хората, изследването предполага, че може и при тях да е възможен подобен ефект.

Проучването също прави връзка между калция и дълголетието за първи път и прави нова връзка между мастната тъкан и температурната чувствителност.

Като добавка към ниските температури, Ксу казва, че пикантната подправка уасаби също активира TRPA1 и хранейки нематодите с тази подправка, повишава тяхната продължителност на живот.

“Може би трябва да ходим на суши ресторант по-често”, казва той.

Превод: Пламен Василев