Тутанкамон е погребан с космическа кама с острие от метеорит

king-tutankhamun

Тутанкамон е управлявал като момче Древен Египет, което го прави една от най-популярните личности в периода на античността. Той умира едва на 19-годишна възраст след десетгодишно управление като фараон при мистериозни обстоятелства. Предполага се, че най-вероятната причина е инфекция в следствие от счупения му крак.

И до днес историята с прокълнатата гробница на младия владетел интригува съзнанието ни и допълва нашата представата за него. Приема се, че тя е причина за смъртта на Джордж Херберт – първият човек, който влиза в гробницата през 1922 г. Дава се предположение, че ученият е починал от отравяне на кръвта, вследствие на ухапване от комар, но дали е така?

Историите за богато украсения саркофаг и мистериозната гробница на Тутанкамон оказват огромно влияние върху въображението ни от векове. В наши дни ново откритие подсилва отново неспиращия интерес към личността на античния владетел.

Учени твърдят, че младият фараон е погребан с кама, направена от метеоритна сплав. Нуждаят ли се поддръжниците на теории за извънземни от нещо повече? Съвместен екип от изследователи от Италия и Египет предполагат, че са намерили доказателства, че златната кама на Тутанкамон, която била погребана с него в саркофага, е космическа. Според тях тя е направена от метеорит, който е основно съставен от желязо и никел.

За „Дискавъри” Росела Лоренци пише, че: „Острието било описано първоначално от Хоуард Картър като „богато украсена златна кама с кристална дръжка”. По-подробно описание казва, че камата е направена от желязо, със златна дръжка и обвивка – и двете покрити с детайлни мотиви. Точно както би трябвало да изглежда едно древно египетско оръжие.

Екипът, който е изследвал състава на острието, използва неразрушителна рентгенова флуоресцентна спектрометрия. Това е техника, която позволява на учените да „надникнат” в много обекти, без да нарушават тяхната структура.

След изследването учените открили, че острието е съставено от 11% никел – много повече от обикновените железни остриета, които съдържат средно около 4%. Това показва, че желязото произхожда от метеорит, поради по-високото съдържание на никел, спрямо това на Земята.

„Метеоритното желязо се потвърждава ясно от присъствието на високи проценти съдържание на никел” – казва Даниела Комелиот Политехническия университет в Милано пред „Дискавъри” – „Съотношението на никел и кобалт в острието на каматае съпоставимо с това на сплав от метеорит, който се е запазил при диференциацията на хондритите (б. пр. – вид метеорит) в ранната Слънчева система.”

След това откритие екипът се залавя да намери действителния метеорит, от който острието може да е направено. За да го докажат, те изследват всеки метеорит в околността.

„Взехме предвид всички метеорити, намерени в радиус 2000 километра, с център Червено море и ги сведохме до 20 възможни” – казва Комели – „Само един, наречен „Карга”, се оказа, че има съдържание на никел и кобалт, съпоставимо със състава на острието.”

Карга”, според Лоренци, е намерен през 2000 година на пристанище, западно от Александрия. Това го прави основен кандидат за направата на камата на младия владетел. Само се замислете за това откритие за секунда. Екипът успял не само да установи възможния състав на камата, но също и от кой метеорит е. Това е невероятно откритие!

Още по-интересно е, че космическата кама небилаединственият артефакт от други светове, намерен в гробницата на Тутанкамон. Неговата огърлица, за която преди се смятало, че е направена от халцедон (вид кварц), всъщност е от силикатно стъкло от Либийската пустиня.

Такъв вид стъкло се формира, когато метеорит се сблъска с пясък, например пясъкът в Голямото пясъчно море на Египет. Това е територия, която се разпростира на около 800 километра от мястото, което древните египтяни наричали свой дом, споделя Лоренци. Въпреки че никой не е сигурен защо материалът от метеорит бил на почит през онова време, е възможно египтяните да са го смятали за божествена субстанция, тъй като пада от небесата.

Съществуването на камата предхожда Желязната епоха с около 100 години. Поради нейната добра изработка и факта, че е открита, изследователите смятат, че египтяните са имали разбиране за сплавта, много преди останалата част от човечеството.

Освен камата, гробницата на Тутанкамон може би крие и други тайни. Такава е гробницата на Царица Нефертити. Чрез сканиране и прилагане на проучвателските  методи, с които е изследвана камата на младия фараон, учените разглеждат хипотезата, че Нефертити може би лежи зад стените  гробницата на младия фараон.

Космическата кама показва, че все още има много открития, очакващи изследователите в Египет, въпреки огромната популярност на района. Надеждата е в това, че технологиите напредват и се увеличават възможностите за проучване на древни предмети, без да се унищожават, позволявайки да се видят неща, които преди са били пропуснати.

Нетърпеливи сме да станем свидетели на това каква ще е следваща намерена и изследвана находка на учените.

Откритието на екипа е публикувано в списание „Meteoritics and Planetary Science”.

Превод: Йовка Георгиева