Слово на Пламен Физиев по случай дипломирането на випуск 2011 на ФзФ на СУ“Св. Климент Охридски“

Автор
доц. д-р Пламен Физиев
plamen_0.jpg

 Драги колеги,

Обръщам се към всички, но преди всичко към най-младите, които днес получават дипломите си. Аз не деля хората на млади и стари, а на можещи и неможещи.

Искам да поздравя вас, новодипломиралите се с това, че можахте да го направите в едни доста трудни и сложни условия, въпреки обстоятелствата:

– Като се започне от сгромолясалото се средно образование, което не дава на младите необходимата подготовка за нормално следване в Университета,

– като се мине през падналото ниво на преподаване във факултета


РЕКЛАМА:

***

– и се стигне до ненормалните икономически и финансови условия.

За всичко това сме виновни ние, които допуснахме това да се случи, а не вие, които сега завършвате и плащате грешките на други, от което и ние се възмущаваме.

 

От друга страна, никога преди това не сме имали толкова добри възможности за правене на наука, за пътуване, учене и работа в развитите страни на света. Това ни осигуриха политическите промени през последните повече от 20 години. Често се чуват оплаквания, че нямало пари за наука. Ние сме на общата маса на ЕС, на която са сложени над 65 милиарда Евро за 7 години по програмата FP7. Но колко са кадърните български учени, които могат да вземат от тях? Мога да посоча и положителни примери. От нашата катедра проф. Витанов, проф. Попов, гл. ас. Генко Василев вече имат успешни грантове от Комисията по наука на ЕС, и то не само по един. Още по радостно е, че 4-5 души от най-младите, в това число и един, обявяването на асистентски конкурс за който временно се забави от АС, имат класирани от международните рецензенти на Комисията на ЕС  научни проекти, които чакат нейното одобрение. Ако този път не успеят, ще продължат да кандидатстват, както правят учените в развитите страни – всички, и млади и стари…

 

Огромни са перспективите и ролята на физиката за равитието на съвременната цивилизация, като започнем от космическите изследвания, минем през решаването на проблемите в енергетиката, технологиите и другите ежедневни проблеми на хората, напр. овладяването на рака със средствата на нанотехнологиите, в което участват и наши учени. За големите нерешени въпроси на физиката ще говоря само след няколко дни – на 28 ноември в рамките на Климентовите четения. А сега искам да обърна вниманието ви към други злободневни проблеми.

 

Едно от най-важните неща в науката е честността и почтенността. Без тях науката се обезмисля, независимо от формалните постижения, степените и званията. Налагало ми се е да гоня от стаята си човек, който ми е казвал: “един добър специалист винаги може да замота нещата така, че да не го хванат”. Пожелавам ви да не ставате такива „специалисти“. Пожелавам ви да намерите правилната ценностна система, която ще ви даде не само удовлетворението и радостта от науката, но ще ви направи достойни хора.

 

Животът е такъв, какъвто сами си го направим. Един 94-годишен френски журналист, Стефан Хесел, наскоро се прослави с призива си към младите хора по света: “Възмутете се!”

 

Аз се присъединявам към него, продължавайки да считам, че водоразделът не е по линията  млади-стари.

 

  1. Възмутете се от положението във факултета, който беше съсипан от 8-годишното управление на предишното ръководство. Колкото и да ни се иска, не можем да го наречем кадърно. Подкрепете политиката на новото ръководство, отхвърлило безперспективната “тактика на снишаване и оцеляване” и опитващо се да я замени с  развитие и възход. Ние имаме сили и потенциал за това.

 

  1. Възмутете се от положението в Университета, който независимо от приказките,  продължава да не цени науката. Какво по-показателно за това от факта, че научната ни активност или пасивност не се взема предвид при формиране на заплатите ни.

 

Продължава и феодалната раздробеност на Университета на факултети, всеки със  своите си  интереси…

 

Физици, химици, биолози в развития свят обучават задължително студентите от всички хуманитарни специалности на задължителните за съвременния живот знания. Разбира се, на хуманитарно ниво. Какво виждаме у нас. Ще дам само два примера.

„Войната по пътищата“, която всеки ден взема десетки жертви. Основната причина за нея е неграмотността в областта на физиката. Известно ми е, че загинаха няколко ученици от горните класове, заставайки на неправилно място по време на автомобилни състезания. Наскоро шофьор, самозван „състезател“, прегази на околовръсното шосе други двама младежи. Подобни случаи са десетки. Основна причина за тези и много други инциденти е премахването от гимназиалната програма по физика на изучаването на центробежната сила, заради която колите изхвръкват на завоите. От нея си нямат представа и шофьорите. Те едва ли могат да решат елементарна задача по механика, а са „яхнали стотиците коне” на мощните си коли. Печалните резултати са ежедневно на екрана на телевизорите ни… Кой и кога ще потърси отговорност от министерството на образованието за това? Защо оставяме нашите деца неграмотни и ги хвърляме да мрат в един свят на огромни мощности, големи скорости, всякакви други физични, химични, биологични и други вредности и опасности. 

Или, с какво ще оправдаем срамния и вече позабравен феномен на Хасково, където един неграмотен гадател-мошенник излъга цял град от неграмотни хора да напусне домовете си по Великден, а след това същите хора искаха да го съдят чрез неграмотни съдии, които заедно с тях нямат представа какво е земетресение, как  възниква и какво можем да направим, ако ни сполети.

 

Докарахме я дотам, че ниското  ниво на нашето образование очевидно се превърна в заплаха както за личната ни, така и за националната ни безопасност…

 

Не по малка заплаха са и всекидневните изблици на безнравственост, арогантна грубост и животинска агресивност, причинени от липса на ценностна система и елементарен морал.

 

Може би най-после ще си спомним, че студентите  от природните специалности в развитите страни  слушат задължително хуманитарни курсове, необходими за изграждането на ценностната им система и нравствеността им на граждани и учени, нещо, което природните науки не могат да им дадат. А след това тези студенти пренесят наученото в Университета  и сред другите хора…

 

Какво пречи и ние да  направим същото и да покажем на България, че в нея има само един истински университет. Защото такова  наистина университетско образование е по силите само на Софийския универитет „Св. Климент Охридски“. С неговия сравнително пълен комплект от факултети: от физическия до богословския, от химическия до философския, от биологическия до детската педагогика, от медицинския до стопанския, от географския до филологиите и т.н. – 16 на брой.

 

  1. Възмутете се от положението в държавата, в която господстват простотията и бандитизмът, често нежно наричан “корупция”. Нещо, което ни засяга пряко – един достоен наш колега, проф. Хорозов, повдигна крайчеца на завесата, спусната над  безобразията във Фонд научни изследвания. И какво стана за повече от половин година? Отново всичко се потули с използването на юридическа фразеология.

 

  1. Възмутете се от положението в ЕС и в света. За това няма да говоря по-подробно. Гледайте телевизия…

 

Но не е достатъчно да се възмутим. Светът е наш! Ако ние не го променим към по-добро, няма кой да го направи.

 

Никога не се отказвайте да вървите по избрания път! Никога не се предавайте!

В музея на Тексас в Остин прочетох какво представлява „духът на Тексас“:

При никакви обстоятелства не се предавайте! Могат да ви убият, но не могат да ви победят. Докато вие самите не се предадете!”

И си казах: ами на това в нашите старозагорски села му викат “карафизийски инат”.

 

Обичайте науката на която сте се посветили. Тя е смисълът на нашия живот.

Бъдете достойни граждани на България.

 

На добър път!


Европейска нощ на учените 2022 г.: