Търсене
Close this search box.

Ролята на комуникацията в планирането на научни проекти

Ролята на комуникацията в планирането на научни проекти

Ролята на комуникацията в планирането на научни проекти

Ролята на комуникацията в планирането на научни проекти


Направи дарение на училище!



***

Добрият план за комуникация, разпространение и експлоатация на първо място прави разлика между отлично предложение и печелившо предложение. Качеството на плановете, подадени за „Хоризонт 2020“, е много високо, като обаче нивото на успех е ниско (средно 11%) или изключително ниско, особено когато са в сферата на социалните науки.

Като е важно да се разбира разликата между концепциите на комуникацията и на разпространението, тъй като това определя аудиторията и посланието.

За да се изготви печеливш план за комуникация, разпространение и експлоатация, трябва да се вземат предвид различни стъпки и това започва в самото начало на разработването на проекта.

Захващайки се с комуникационната част, докато изготвяте проекта, е важно да помислите какви дейности и какви материали ще отговарят най-добре на него. От решаващо значение е ако вие сте координаторът вие да ръководите тази част, въпреки че можете да разчитате на един или двама ключови партньори, които да ви помагат в изпълнението на задачите. Като координатор вие сте най-информираното звено в консорциума и информацията е ключът към успешната комуникация. Вземете под внимание обстоятелството, че ще бъдете говорител на проекта и основна фигура за контакт с журналисти.

Комуникационната част трябва да включва основен набор от инструменти за комуникация, която ще подпомага изследователите в ежедневната им работа, ще насърчава идентифицирането им с проекта и ще създаде външна осведоменост за марката. Този набор от инструменти включва следните елементи:


Разбери повече за БГ Наука:

***

Лого: то трябва не само да бъде привлекателно визуално, но и да има силно значение зад себе си. Обяснете защо избирате този шрифт, този цвят, тази икона, тази форма, този визуален ефект и т.н. Логото трябва да отразява общата концепция за това какъв е проектът, но също така историята и смисъла, свързан с него. Важно е да се обясни това на консорциума.

Шаблони: Въз основа на това лого и визуалната идентичност, дефинирана с него, основният инструмент за комуникация ще бъдат шаблони за документи като презентации, продукти и плакати. Въпреки че това може да звучи изненадващо, изследователите и ръководителите на проекти ще отделят много време за тези документи и много хора ще ги прочетат или видят. Следователно, полагайте старателни усилия в тези шаблони!

Уебсайт: Като основен информационен портал в дигиталната ера уебсайтът е от съществено значение. Това е един вид маркетингов мениджър, работещ 24 часа на ден с минимални разходи. Поддържайте го и една или две години след края на проекта. Вземете домейн, който включва съкращение на името на проекта с домейн от най-високо ниво – .eu, ако е финансиран от европейски фондове. Той трябва да бъде отзивчив, оптимизиран за търсачки, да бъде визуално привлекателен, включително с различни изображения или видеоклипове. Основните раздели трябва да включват обширно описание на проекта, представяне на консорциум, раздел за новини и контакти. Уебсайтът трябва да се актуализира редовно и да публикува колкото се може повече новини, свързани с дейностите по проекта (веднъж месечно). Уверете се, че не публикувате поверителна информация!

Брошура: Полезен класически материал, който все още е ефективен и удобен за ползване. От 4 до 8 страници обикновено са достатъчни, за да се представи за какво става дума в проекта. Не забравяйте да поставите атрактивни заглавия, да ограничите количеството текст и да използвате визуално привлекателни снимки или инфографики. Иконите също са много полезни. Обикновено брошурата може да се актуализира всяка година.

Инфографика: Те са изключително полезни и могат да представят по един прост и красив начин проекта като цяло или специфичен процес / дейност от него. След това те могат да бъдат използвани в уебсайта, брошурата, презентациите и другаде. Това е ключов елемент между стандартната комуникация и изключителната комуникация!

Roll up: Когато отивате на панаири, конференции или други промоционални събития, сбитият Ролъп на проекта е много полезен. Поставете в него логото на проекта, кратко изречение за дейността и целите, инфографика, данни за контакт, лога и източници на финансиране. Целта е да се разбере за 5 секунди за какво става дума в проекта.

Видео: Видеото също е много добър начин за представяне на проекта. Тук има две възможности – да хвърлите акцента в началото, за да повишите осведомеността относно проекта, представяйки целите му; или накрая, за да представите резултатите и постиженията на проекта. Материалът може да бъде анимация или видеокадри, и двата варианта са добри, в зависимост от темата. Но нека бъде кратък, сбит и най-вече бодър!

Прессъобщения и конференции: За старта или когато имате постигнати големи резултати (обикновено в края на проекта), прессъобщение, изпратено директно до журналисти (особено местни), е много добър начин да получите добро медийно отразяване. Ако съдържанието е изключително, може да се организира и пресконференция. Можете да поискате подкрепа за вашето местно представителство в Европейската комисия. Те са експерти в тази област, тъй като персоналът им работи в DG COMM!

Социални медии: Задължителни в 21-ви век, социалните медии са мощен канал за разпространение. Можете да достигнете до новинарски аудитории, да си взаимодействате и да предавате прости и неформални съобщения. Ограничаването на активността до Twitter и LinkedIn обаче може да е достатъчно, за да се избегне рискът да оставите акаунтите празни. Тези две мрежи са най-важните за професионалната среда. Профилът в Twitter за проекта е задължителен, въпреки че в LinkedIn споделянето на новини, публикувани на уебсайта на проекта чрез акаунта на изследователите, има по-голямо въздействие от създаването на специална фирмена страница или група.

Имайте предвид още, че за проектите по „Хоризонт 2020“ всички елементи за комуникация трябва да съдържат емблемата на ЕС, източници на средствата и писмен отказ от отговорности.

Включете тези елементи във вашите планове по ясен и синтетичен начин, като същевременно го адаптирате максимално към вашия проект и добавяте допълнителни елементи. Това е само минимумът! Разбира се, подкрепата на добрия графичен дизайнер също е от съществено значение!

Източник: projects.leitat.org
Превод: Радослав Тодоров

Тази статия е част от брой за научна комуникация. Вижте броя (безплатно в PDF) от ТУК>>

„Този брой се реализира с подкрепата на проекта K-TRIO 5 (Европейска Нощ на учените 2021 г.)“


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.