Търсене
Close this search box.

Реформите на цар Урукагина

Реформите на цар Урукагина

Реформите на цар Урукагина

Реформите на цар Урукагина


Направи дарение на училище!



***

МЕСОПОТАМИЯ

Текстът на реформите на шумерийския (лагашкия) владетел Урукагина (около 2400 г. пр. Хр.) се е запазил върху два глинени конуса, намерени при разкопките на мястото на гр. Лагаш. Изглежда, че Урукагина дошъл на власт чрез преврат. За да разшири и укрепи основата на своята власт срещу родовата аристокрация, която била против него, Урукагина се стремял чрез своите реформи да подобри положението на селяните-общинници и да отслаби мощта на знатните. Преводът е направен от руския превод на акад. В. В. Струве в Хрестоматия по истории древнего мира, I, Древний Восток, 1950, стр. 139 сл.; срв. и новия превод на документа от акад. В. В. Струве, Хрестоматия по истории древнего Востока М., 1963 г., стр. 177 сл.

1. За бога Нингирсу1 , война на бога Енлил2, Урукагина, царят на Лагаш, построи двореца Тираш и му издигна на антасура. 3 Той построил дом [т. е. храм] на богинята Баба 4 ; построи й Бурсаг [което буквално значи „главен съд“] и дом за постоянни жертвоприношения. Построи й освен това помещение за стригане на овците, „Свещения град“. За богинята Нанше 5 той прокопа канал, чиито води текат през града на Нанше, нейния любим канал. Резервоара на този канал той съедини с морето. За нея той издигна стената на град Гирсу 6.
Отдавна и още в самото начало при кораба бе поставен корабен надзирател. Към магаретата бе придаден надзирателят на пастирите. Към овцете бе придаден надзирателят на овчарите. Над риболовните мрежи бе поставен надзирателят на риболовците.
Жреците бяха длъжни да плащат данъка върху нивите пред началника на държавния хамбар. Пастирите на овците, които трябваше да получават вълната, бяха длъжни, когато няма вълна от бели овце, да предават на надзирателя съответното количество сребро. Получателите на данъка, началникът на заупокойните жреци, началникът на дома на тревите и началникът на пивоварната бяха длъжни да предават вместо агне съответното количество сребро. Воловете на боговете трябваше да. работят на зеленчуковата градина, всичко се извършваше по желание на патеси 7 . Магаретата и впрегатните волове на жреците се използваха от патеси. Житото на жреците получаваха воините като награда. Жреците бяха длъжни да предават облеклото, преждата, бронзовите изделия, новата вълна и патиците като данък.
Жрецът, който завежда складовете, може да взема от градината на редника и дървета, и плодове.
Ако трупът на някой мъртвец се погребва в гроб, то таксата за погребението за заупокойния жрец е: 7 кани пиво, 420 хляба, 72 мери жито, една дреха, едно козле с наболи и поникнали рога и едно легло. Оплаквачът искаше 36 мери жито.
Ако мъртвецът се погребва в тръстиката на бога Енки 8 , заупокойният жрец в такъв случай иска: 7 кани пиво, 420 хляба, 72 мери жито, една дреха, едно легло и едно кресло. Оплаквачът иска 36 мери жито. Занаятчиите получават дарове във вид на занаятчийски оръдия. Помощниците на заупокойния жрец получават кана.
В двореца на патеси се управляваха земите на бога Нингирсу 9 , а в дома на жената на патеси се управляваха нивите на храма на богинята Баба, а в дома на децата на патеси се управляваха нивите на храма на бога Нингирсу. От северната граница на областта Нингирсу до морето 10 бяха поставени, надзиратели в качеството им на съдии.
Когато воинът си изкопава на своята разположена на високо нива кладенец, то робът на патеси взема от него вода за нивите на патеси. Ако ли пък воинът си изкопава ров за вода, то робът на патеси взема вода оттам.
По-рано съществуваше порядъкът на [управителите на Лагаш], когато Нингирсу, мощният воин на Енлил, предаде на Урукагина царството на Лагаш и установи неговата власт сред 36 000 души. Той възстанови древните повели [на Нингирсу] и даде сила на словото, което му беше казал неговият цар Нингирсу.
От кораба той отстрани корабния надзирател. От магаретата и овцете той отстрани надзирателя на пастирите. От риболовните мрежи той отстрани надзирателя на риболовците, а от зърнените храни на жреца, които се даваха като данък, той отстрани началника на хамбара.
От изплащането на сребро, когато нямаше бяла овца или пък агне, той отстрани надзирателя. 11
От даровете, които жреците бяха длъжни да носят в двореца на патеси, той отстрани надзирателите.
В двореца на патеси, в нивите на патеси той постави отново Нингирсу за техен цар.
В сградата на женския храм, на нивите на женския храм той постави отново богинята Баба като тяхна стопанка. В дома на децата, на нивите на децата той възстанови сина на бога Нингирсу за техен цар. От северната граница на областта на Нингирсу чак до морето вече няма съдии-надзиратели. 12
Ако мъртвецът се постави в гроб, то заупокойният жрец получава за себе си три кани пиво и 140 хляба. Освен това той получава едно легло, едно козле, а оплаквачът получава 18 мери жито.
Ако мъртвецът се погребва в тръстиката на бога Енки, то заупокойният жрец получава за себе си 4 кани пиво, 240 хляба и 36 мери ечемик.
18 мери е дажбата на оплаквача, един особен хляб, една мяра мазнина за богинята-господарка, 420 сухара като хляб за запас, 40 прясно изпечени хляба за ядене на трапезата и 5 хляба за човека, който събира [вноските]. Най-сетне 2 големи хляба, един по-малък съд за певеца на гр. Лагаш, 406 хляба, 2 големи съда, един по-малък съд за помощниците на заупокойния жрец, 180 хляба, един голям съд пиво за жреца на гр. Нина. Робът, който поставя трупа на леглото, получава ядене към своето всекидневно възнаграждение още един хляб, 5 черни хляба, един бял хляб към своето месечно възнаграждение и 6 черни хляба като свое ежегодно възнаграждение. Началникът на онези, които копаели и приготовлявали гробовете, получава 60 хляба, един голям съд с пиво и 18 мери ечемик. Той отмени да получават кани помощниците на заупокойния жрец. Той отмени да се плаща на занаятчията за занаятчийските оръдия. 13
Жрецът, който завежда складовете, няма вече право да влиза в градината на воина и да излиза от нея.
В случай че воинът има хубаво магаре и неговият началник му каже: „Аз искам да го купя от тебе“, то ако действително го купи, воинът трябва да му каже: „Заплати ми с добро сребро!“ Ако обаче покупката не стане, то началникът не бива да проявява своя гняв спрямо воина.
Ако домът на някой големец се намира в непосредствено съседство с дома на някой воин и този големец му каже: „Аз искам да купя дома от тебе“, то в случай че работата дойде действително до покупка, нека воинът каже на големеца: „Заплати ми с добро сребро!“ А ако покупката не стане, то големецът не бива да появява своя гняв спрямо воина.
Той [Урукагина] издаде заповеди в града и освободи гражданите на Лагаш от опасността за живота им, от измамите, кражбите на зърнени храни и на съкровища, от убийство и от взлом. Той установи и наказания, за да не може силният да обижда сирака и вдовицата.
Урукагина установи този порядък с бога Нингирсу…
В средата на тази година той прокопа отново „Малкия канал“, който протича през Гирсу за Нингирсу. Той отново даде на канала предишното му име „Бог Нингирсу, могъщият господар на Нипур“ 14 . Такова било името, което дал отново на канала Урукагина.
Той прочисти канала, който тече през град Нина. 15 Този канал е свещен. Неговото съдържание е чисто. Нека богинята Нина му дава течаща вода.

––––––––

1 Нингирсу, бог на войната и земеделието, бил покровител на Лагаш.
2 Енлил бил бог на земята и върховното шумерийско божество. Средището на неговия култ се намирало в гр. Нипур.
3 Тираш и Антасура били вероятно светилища на Нингирсу в Лагаш.
4 Местна лагашка богиня, която според митологията била дъщеря на небето.
5 Нанше била покровителка на изворите и реките.
6 Главният квартал на Лагаш.
7 Патеси (по друго четене енси или ишаку) бил първоначално изборен старейшина или жрец, който по-късно се превърнал във владетел (цар) нз отделен шумерски град-държава с неограничена власт.
8 Бог на реките, моретата и подземните води.
9 Общинната земя се смятала за принадлежаща на бога или богинята,, тъй като патеси бил върховен жрец на Нингирсу, той се разпореждал с неговата земя. Жената на патеси била властна да се разполага със земите на богинята Баба.
10 Т. е. на Персийския залив.
11 Жителите на Лагаш плащали бели овци като натурален данък, а когато те имали овци от друг цвят, тогава изплащали данъка в пари.
12 След реформите на Урукагина.
13 Занаятчията, който бил помощник на заупокойния жрец, не бивало да събира никакви такси като възнаграждение за своята служба.
14 Град Нипур се намирал в северната част на Шумер, който бил средище на култа на бога Енлил.
15 Град Нина се намирал под властта на Лагаш.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Използвана литература:
„Христоматия по история на стария свят“ – Х. Данов


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.