Повторното опитомяване на вълците

Промените, настъпващи в околната среда по целия свят водят до сближаването на хората и големите хищници, но това сближаване носи своите проблеми. Конфликтът между човека и дивата природа е нестихващ и стигайки до своята връхна точка, хищниците започват да завземат изгубените си ареали. Със задълбочаването на проблема се оказва, че в момента много от тези видове са зависими от антропогенни, човешки храни, включително добитък, боклук, останки от чифтокопитни и други селскостопански животни.

Том Нюсъм (Thomas Newsome) от Университета Дикин (Deakin University) и Университета на Сидни и неговите колеги, използват сивите вълци и други големи хищници, за да проследят влиянието на антропогенните храни. Те наблюдават многобройни примери за видове, които променят социалните си структури, движение и поведение, с цел да си набавят човешки провизии. Например, сивите вълци в Иран се прехранват почит изцяло с домашни кокошки, кози и боклук. Тези открития са публикувани от екипа в BioScience.

Този феномен изобилства от подобни примери. Аналогичен случай в Австралия показва как кучета динго получават достъп до храна от съоръжения за отпадъци. Според авторите резултатите от това са следните: намаляване на всекидневното движение и увеличаване на бройката на индивидите в групите, изменения в хранителните им навици дотолкова, че хранителната им ниша започва да наподобява тази на домашните кучета. Авторите също казват че “популацията, към която спадат въпросните кучета динго са една генетично отличаваща се група, което може да предвещава бъдещи еволюционни процеси”. Хибридизацията между сходни видове хищници би могла да допринесе до еволюционно разклоняване: „Антропогенните ресурси в човешката среда могат да увеличат вероятността от не-агресивен контакт” между различни видове. Според авторите, „ако вълците продължат да повишават толерантността си към храни от антропогенен характер, би трябвало да наблюдаваме видими признаци на хранителна диференциация, а след време и развиване на генетична структура, която предвещава началото на ново видообразуване”.

Консумацията на храни с антропогенен произход при вълците може да се окаже голям проблем при бъдещи усилия за опазването им. Нюсъм и колегите му изказват притеснения, относно програмите за реинтродукция и възстановяване на популациите от вълци или по-точно дали тези програми ще отговарят на целите за възстановяване на екосистеми, променени в следствие на антропогенна дейност. Екипът от учени смята, че водещите лица на подобни програми за консервация трябва да си зададат въпроса до каква степен планове, които са предназначени за Йелоустоун, например, биха намерили приложение в системи, които са силно променени от човешката дейност.

Нюсъм и колегите му апелират за бъдещи проучвания в тази сфера или по-точно за „проучвания, засягащи хранителните навици и популационната структура на вълци, които обитават зони силно засегнати от човешката дейност и има документирана консумация на човешки храни. Чрез тези проучвания те смятат, че можем да отговорим на въпроса дали употребата на подобни продукти с антропогенен произход могат да действат като еволюционен катализатор при дивите животни и в крайна сметка може ли по този начин да получим “ново куче”.

Превод: Симеон Малинов