Помогнете за намирането на Деветата планета и можете да ѝ дадете име (но не може да изберете Planet McPlanetface)

Credit: Caltesh/R. Hurt (IPAC)

Има ли девета планета в Слънчевата система в текущия смисъл на думата? Много е вероятно – и астрономите имат нужда от твоята помощ, за да я открият.

Първата теория за съществуването ѝ е от миналата година и се смята, че Деветата планета е свят с размерите на Нептун, който се крие на края на Слънчевата система. И сега различни учени са подтикнати да се присъединят към лова чрез нов проект на уебсайта на Zooniverse.

Подобен проект, наречен Backyard Worlds: Planet 9 е пуснат по-рано тази година, като се използва широкообхватният Infrared Survey Explorer (WISE) на НАСА, с който да се покрие небето на север. Сега астрономи от Австралийския национален университет (ANU) канят хора да изучават изображения от телескопа SkyMapper в Siding Spring Observatory в Нов Южен Уелс, Австралия, за да се покрие и южното небе.

Има хиляди изображения за изучаване, в които да се търсят движещи се ярки точки, което може да е показател за скрити планети или паднали звезди като кафявите джуджета. Очаква се чрез проекта да се открият и други обекти като астероиди, комети и планети джуджета. Въпреки това, цялото внимание е насочено към Деветата планета.

„Имаме потенциала да открием нова планета в нашата Слънчева система, която никой човек не е виждал в нашата история от 2 милиона години”, казва д-р Брад Тъкър от Изследователското училище по астрономия и астрофизика към ANU в свое изявление.

„Смята се, че Деветата планета ще е супер Земя, с около 10 пъти по-голяма маса и 4 пъти по-голяма от размера на нашата планета. Ще бъде студена и много далече, около 800 пъти разстоянието между Земята и Слънцето. Доста е мистериозно.“

Вълнуващото е, че ако се включиш в търсенето на обекта, може да се включиш и при наименуването му. „Обаче”, казва д-р Тъкър за BBC News, „не искам Planet McPlanetface. Колкото и да харесвам Boaty McBoatface, няма да позволим това като опция.“ Съжаляваме, ако много сте искали точно това.

Източник: IFLS