Пиянството при младежите води до тревожност по-късно в живота

Има все повече доказателства в подкрепа на идеята, че ранното излагане на алкохол има дългосрочни ефекти върху мозъка и повишава риска от психологични проблеми в зряла възраст. Сега, учени от Университета на Илинойс в Чикаго са открили, че пиянството при подрастващите, дори да бъде прекратено, повишава риска от тревожност по-късно в живота, поради аномално епигенетично програмиране. Откритията са направени при експерименти с плъхове и са публикувани в списание Biological Psychiatry.

„Ранното пиянство модифицира мозъка и променя свързаността в него, особено в амигдалата, която е свързана с емоционалната регулация и тревожността, по начини, които все още не разбираме напълно“, казва Субхаш Пандей, професор по психиатрия. „Но това, което знаем е, че епигенетичните промени са дълготрайни и повишават риска от психологични проблеми по-късно в живота, дори пиенето да е било прекратено.“

Епигенетиката се отнася до химични промени на ДНК, РНК или специфични белтъци, които са свързани с хромозомите. Те променят активността на гените без да променят самите тях. Епигенетичните изменения са необходими за нормалното развитие на мозъка, но те може да се модифицират в отговор на фактори от околната среда и дори социални фактори, като алкохол и стрес. Този тип епигенетични изменения са свързани с промени в поведението и заболявания.

Подрастващи плъхове били изложени на етанол (вид алкохол) за два дена, следвани от два дена почивка и така в продължение на 14 дни. За контролната група бил използван физиологичен разтвор. Всички плъхове били подложени на оценка на тревожността.

Пандей и колегите му подложили подрастващите плъхове на режим, който имитира препиване. По-късно в живота си тези плъхове демонстрирали тревожно поведение, дори след като пиянският режим бил спрян и на плъховете било позволено да съзреят без да бъдат повече излагани на алкохол.

Също така, при тези плъхове имало ниски нива на белтък наречен Arc в амигдалата. Arc е важен за нормалното развитие на синаптичните връзки в мозъка. Плъхове с по-малко Arc имали около 40% по-малко невронни връзки в амигдалата, в сравнение с плъховете, които не били изложени на алкохол.

„Вярваме, че понижението на нивата на Arc е причинено от епигенетични промени, които изменят експресията на Arc и на една енхансерна РНК, която модифицира неговата експресия. Тези промени са причинени от излагането на алкохол в ранна възраст“, обяснява Пандей.

„Излагането на алкохол предизвиква епигенетично репрограмиране, което води до дълготрайни молекулярни промени в амигдалата, дори при липса на повече алкохол“, казва той. „Ако амигдалата има дефицити в свързаността си и тези модификация са дълготрайни, индивидът е подложен на риск от психологични проблеми, свързани с трудности при регулация на емоциите, като тревожност или депресия, както и развитието на алкохолизъм по-късно в живота.“

Източник: Evan J. Kyzar, Huaibo Zhang, Subhash C. Pandey. Adolescent Alcohol Exposure Epigenetically Suppresses Amygdala Arc Enhancer RNA Expression to Confer Adult Anxiety SusceptibilityBiological Psychiatry, 2019; DOI: 10.1016/j.biopsych.2018.12.021

Статия от сп. „Българска наука и медицина“, бр. 12. Открийте всички статии от броя тук.

ВЗЕМИ БРОЯ В MP3