Как се образува цветът на очите ни?

Цветът на очите е нещо сложно за разбиране. Но учените са го определяли като такъв допреди няколко години. Тогава се е смятало, че той се образува от един единствен ген – доминиращия кафяв или рецесивния син. Това е правило, което много хора могат да помнят от часовете си по биология в гимназията, изучавайки откритията на Грегор Мендел, който е смятан за баща на съвременната генетика. Но едно скорошно проучване е помогнало за изясняването на фактите, доказвайки, че всъщност цветът на очите се определя от много видове гени и дори е уникален за всеки човек така, както пръстовият му отпечатък.

В проучване от март 2021-ва година, публикувано в “Science Advances”, група от изследователи от Кингс Колидж, Лондон, наблюдават цвета на очите на 195 хиляди души и определят, че той се състои от много на брой гени. По този случай, един от авторите на проучването и офталмолог в Кингс Колидж – Пиро Хиси, заявява: “Цветът на очите е една от най-удивителните характеристики на човешкото лице.” Новите открития не ни дават само по-добър начин да разберем как се образува цветът на очите, а се очаква и да помогнат на учените в откриването на лечение за очни заболявания като пигментна глаукома и очен албинизъм.

Хиси казва, че очите са били “нещо мистериозно за много поколения назад в историята”. Всъщност представите на хората за сложността и цветовете на очите са се обърнали след публикувано проучване от 2007-ма година. В него, изследователи от институтите по “Молекулярна биология” и “Медицински изследвания” към университета в Куинсланд отричат идеята, че цветът на очите се съставя само от един ген.

Според най-скорошното проучване, става ясно, че всъщност най-малко 61 гена са нужни за образуването на цвета на очите, като учените заявяват, че той е напълно индивидуален. Това означава, че никой друг няма цвят на очите като твоя, но какво точно представлява той и откъде се взеха всички тези разнообразни нюанси на първо място?

Цвят на очите 101

Количеството меланин, представляващо пигмент, който човек съдържа в ириса си, определя цвета на очите му, като колкото повече меланин има той, толкова по-тъмни са цветовете. В световен мащаб, кафявият цвят е най-често срещаният. В САЩ това са 45% от населението, като най-рядко срещаният цвят там е зеленият и представлява 9%.

Хората със зелени очи обаче не съдържат пигмент със зелен цвят в ириса си. Цвета, който виждаме, се образува на база отражението на светлина и идва от горната част на двата слоя на ириса, като тези с по-светли очи имат по-малко меланин, което значи, че очите им поемат по-малко светлина. Без значение от цвета на очите, тъмният външен слой върху ириса на всеки е съставен от кафяв пигмент.

Докато днес виждаме дъга от цветовете на очите по целия свят, нещата не винаги са стояли така. Спрямо данни от Академията по офталмология в САЩ, преди около 10 хиляди години хората са имали единствено кафяви очи. Това поражда въпроса:

Откъде са дошли всички други цветове?

Учените заявяват, че се е случила само една генетична мутация, която е довела до безкрайните вариации на цветовете на очите, съществуващи днес. Спрямо факта, че цветът се определя на база на количеството меланин в тялото на човека, което важи и за косата и цвета на кожата, изследователите смятат, че прибавянето на нов набор от цветове като сивите, сините, зелените и лешниковите, се е случило поради мутация в гена, който произвежда меланин, намалявайки неговото образуване в ириса. Тя може да бъде свързана с един общ прародител.

Учените предполагат, че еволюцията на цвета на очите се е случвала паралелно с преминаването на предците ни от места с по-топъл към такива с по-студен климат, тъй като се вярва, че меланинът в очите също така действа като предпазно средство от слънцето. Точно поради това кафявият цвят на очите е по-разпространен на по-горещи места като Африка и Азия, а в същото време, в Исландия хората с кафяви очи представляват част от малцинството.

Но тази предпазна бариера, изградена от меланина, или липсата на такава, също така може да направи хората по-податливи към заболявания. В едно проучване са предполага, че тези с по-светли очи, които имат по-ниска вътрешна защита от външни фактори, са по-склонни да развият рак на очите, диабетна ретинопатия или дегенерация на макулата. Хората с кафяви очи също могат да развият проблеми с очите, като тези с по-тъмни цветове, имат по-голям риск от получаването на катаракта, което е свързано със потъмняване на лещата в окото, причинено от разграждането на протеините в него с течение на времето.

Бебетата със сини очи и други митове

По всичко изглежда така, сякаш бебетата се раждат с кристално чисти сини очи, но изследователи от Станфорд разбулват този мит, изучавайки разпространението на синия цвят на очите сред новородените. Според проучване от 2016-та година, две трети от новородените са се появили на света с кафяви очи, а само около 20 процента от тях – със сини. Освен това много от тях губят сините оттенъци до няколко месеца след раждането, като тук изследователите също посочват, че голяма част от бебетата, родени със сини очи имат бял цвят на кожата, докато повечето новородени с азиатски или латиноамерикански произход, са родени с кафяви.

Спрямо правилата, въведени от Грегор Мендел, двойка с кафяви очи не може да има бебе със сини, но съвременната наука показва, че това също е само част от разпространените митове.

Превод: Ивелина Николова