Нов вид звезда може да е отговорът на загадката с произхода на магнетарите

Магнетарите са най-силните магнити във Вселената. Тези свръхплътни мъртви звезди с изключително силни магнитни полета могат да бъдат намерени из цялата ни галактика. Въпреки това, все още не знаем как точно се формират те. Сега, използвайки множество телескопи по света, включително съоръженията на Европейската южна обсерватория (ESO), изследователи са открили жива звезда, която вероятно ще се превърне в магнетар. Това откритие бележи откриването на нов тип астрономически обект – масивни магнитни хелиеви звезди. Откритието може да отговори на всички въпроси около произхода на магнетарите.

Въпреки че е наблюдавана повече от 100 години, енигматичната природа на звездата HD 45166 не може лесно да се обясни с конвенционалните модели и малко се знае за нея, освен, че е част от двойка звезди, е богата на хелий и е няколко пъти по-масивна от нашето Слънце.

Томер Шенар, водещ автор на изследване върху този обект, публикувано в Science, и астроном от университета в Амстердам, Нидерландия, споделя че донякъде звездата се е превърнала в негова „мания“. „Томер и аз наричаме HD 45166 „зомби звездата“, казва съавторът и астрономът на ESO Джулия Боденщайнер. „Това е не само защото тази звезда е толкова уникална, но и защото на шега казах, че превръща Томър в зомби.“

Шенар, в следствие на предишни свои изследвания на богати на хелий звезди, смята, че магнитните полета могат да са ключа към разрешаването на проблема. Известно е, че те влияят на поведението на звездите и биха могли да обяснят защо HD 45166, намираща се на около 3000 светлинни години от нас, не може да бъде описана от традиционните модели. „Спомням си, че имах момент на просветление, докато четях литературата: „Ами ако звездата е магнитна?“, казва Шенар, който в момента работи в Центъра по астробиология в Мадрид, Испания.

Шенар и неговият екип се заеха да изучават звездата, използвайки множество съоръжения по целия свят. Основните наблюдения бяха проведени през февруари 2022 г. с помощта на инструмент на телескопа Канада-Франция-Хавай, който може да открива и измерва магнитни полета. Екипът също така разчита на ключови архивни данни, взети с оптичния спектрограф с разширен обхват (FEROS), захранван с влакна, в обсерваторията La Silla на ESO в Чили.

След като наблюденията бяха направени, Шенар помоли съавтора Грег Уейд, експерт по магнитните полета в звездите в Кралския военен колеж на Канада, да проучи данните. Отговорът на Уейд потвърди предчувствието на Шенар: „Е, приятелю, каквото и да е това нещо – определено е магнетично.“

Екипът на Шенар е открил, че звездата има невероятно силно магнитно поле от 43 000 гауса, което я прави най-магнитната масивна звезда, открита до днес. „Цялата повърхност на хелиевата звезда има магнитно поле почти 100 000 пъти по-силно от това на Земята“, обяснява съавторът Пабло Марчант, астроном от Института по астрономия на KU Leuven в Белгия. Това наблюдение бележи откриването на първата масивна магнитна хелиева звезда. „Вълнуващо е да разкрием нов тип астрономически обект, особено когато се е криел на видно място през цялото време“, споделя Томер Шенар.

Нещо повече, откритието дава насоки за произхода на магнетарите – компактни мъртви звезди, изпълнени с магнитни полета, поне милиард пъти по-силни от това на HD 45166. Изчисленията на екипа показват, че тази звезда ще приключи живота си като магнетар. Колабирайки под силата на собствената си гравитация, нейното магнитно поле ще се засили и звездата в крайна сметка ще се превърне в много компактно ядро с магнитно поле от около 100 трилиона гауса – най-мощният тип магнит във Вселената.

Шенар и неговият екип откриха също, че HD 45166 има маса, по-малка от докладваната по-рано, около два пъти по-голяма от масата на Слънцето, и че другата звезда от звездната двойка орбитира на много по-голямо разстояние, отколкото се смяташе преди. Освен това тяхното изследване показва, че HD 45166 се е образувала чрез сливането на две по-малки богати на хелий звезди. „Нашите открития напълно променят нашето разбиране за HD 45166“, заключава Боденщайнер.

Превод: Емил Кръстев