Наука за всички

Хората се опитват да прогнозират бъдещето от поне 4 хил. години насам, но повечето усилия в тази посока са били безуспешни. За прогнози са минавали пророчества, измислици и предположения. За цялото това време сме намерили само едно надеждно средство за прогнозиране на събития – научния метод.

Учените са заети с прогнози не само за света през 2017 г., но и за вселената. Къде ще се появи тази галактика? Как ще еволюира тази клетъчна линия? Някои от техните прогнози ще бъдат в сила не просто за 2017 г., а завинаги. Космолозите картират бъдещето за над десет милиарда години напред. Дори квантовата теория на полето, според която поведението на елементарните частици е непредсказуемо, прави възможни прогнози с точност до десет части на милиард (10×10-9 — бел. прев.).

Тези от нас, които не са учени, са по-неквалифицирани за прогнозиране. Все пак, ето две прогнози. Първата е, че през идната година фундаменталните научни изследвания ще доведат до още повече открития. Втората е, че повечето от нас няма да ги забележат.

Ако ви се струва трудно за вярване, то нека направим един (не особено научен) експеримент. Ето един списък със значими открития, направени през настоящото десетилетие.

Четете повече ТУК.