Наука и медии или как науката да бъде медия

В блог поста “Рутината, която ще запознае хората с ползите от науката” загатнах отношението на големите медии за науката, т.е. очевидно не може да се разчита на тях. Поне не и за това те сами да решат да търсят и отразяват работата на учените в България.

Един от най-големите експерти в интернет е GARY VAYNERCHUK, който преди 5 (ПЕТ) години направи ей това видео:

Изгледайте го един, два или колкото пъти и вижте отново годината, през която го е публикувал: 23.10.2013 г.

Ако все още не му вярвате, гледайте видеото от 01.05.2012 г., публикувано от Columbia Business School:

В момента е средата на 2018 г., повечето млади хора са в Instagram, а не пред телевизорите, а големите телевизии взети заедно не са гледани толкова, колкото ежедневно българи влизат във Facebook или YouTube. Всички тези сайтове сами НЕ генерират съдържание, а потребителите го създават.

Какво означава това?

Ако искаме хората да бъдат образовани и да знаят какво се случва в науката, е важно да създаваме качествено, интересно съдържание всеки ден. Така ще задоволяваме любопитството на тези, които го търсят и ще покажем на всички други, каква наука се прави в България и от кого.

Защо това е важно?

Повечето от вас са чували за това как “Желязната лейди” е искала подробен отчет за дейността на учените и ги е накарала да се “харесат” пред обществото и да докажат, че трябва държавата да продължи финансирането им. Оттогава има научни центрове, които са създадени точно за популяризиране на науката, а за големите научни организации и университети приоритет е науката, която има директна приложимост в бизнеса. Някои специалисти от Острова твърдят, че по-добре държавата да не финансира науката, а обществото (чрез фондации) и бизнесът да го правят (виж тук и тук).

Лично аз не съм съгласен с това, особено за държава като България, в която обществото и бизнесът не достигнали необходимото ниво на осъзнаване, за да финансират науката, нито пък имат ресурса да го правят.

Точно затова трябва хората от институции, които се занимават с наука (най-вече университетите и БАН) да направят по-видима значимостта на работата си.

Ясно е, че не е достатъчно всичко това, което се прави. Постоянно чувам от различни хора, че учените са на “държавна хранилка” или пък, че наука в България не се прави. Налага се да се карам с тях / 🙂 / или емоционално да им обяснявам как не са прави и в България има много добри учени и се реализират важни проекти.

Да, ще променим мнението на хората!

От края на 2017 г. правя видеа с интервюта на български учени и под тях има коментари, които показват как хората малко по малко променят отношението си към науката и учените в позитивна насока.

Много добре знам, че няма да стане с 10 интервюта и 1 такъв блог пост. Затова всеки ден пускаме аудио файл в подкаста на БГ Наука, няма ден, в който да не правим или заснемаме видеа или взимаме видео интервю. Тук дори не включвам публикациите в двете ни списания, сайта NAUKA.BG и Фейсбук страницата ни.

Отделно организираме заедно с MOVE.BG всеки месец събитието “Науката решава проблеми” (вижте всички записи тук), участваме във Фестивала на науката, участваме в организацията на Европейската нощ на учените и т.н.

Започнахме да правим и Тайни научни кутии, които пък да помогнат на учениците да заобичат химията и физиката, като сами си правят експерименти вкъщи.

Виждаме промяна и това е най-важното, но е необходима подкрепа и от всички, занимаващи се с наука, а другите могат просто да споделят интереса си към физиката, химията, географията, биологията със своите приятели и познати.

Ако сте учен

Напишете статия за своята работа и ни я изпратете, направете си Instagram профил и пускайте снимки от работния си процес, или просто споделяйте и пускайте новини и видеа с български учени в социалните мрежи.

Както и да се включите в групата ни във Фейсбук тук-> https://www.facebook.com/groups/818777084917904/