Молекулярни автомобили с нано-размери ще се състезават в най-малкото надпреварване в света

Микроскопични молекулярни превозни средства, пилотирани от химици и физици, ще се строят на първото в света състезание за нано-коли във Франция този месец – но не очаквайте да видите нищо с просто око.

Отбори от Франция, Германия, Япония, Швейцария и САЩ и обединена австрийско-американска група са се квалифицирали, но само четири ще се състезават на 28-29 април.

Спонсорирана от Националния център за научни изследвания (CNRS) във Франция, надпреварата ще се състои в една от лабораториите в Тулуза, Югозападна Франция, и ще бъде пусната на живо в YouTube.

Всяка миниатюрна кола ще бъде построена само от няколко стотин атома, групирани заедно, за да формират двигател, тяло, колела и педали.

Вместо да държат кормило, учените ще маневрират микроскоп, оборудван с четири игловидни метални накрайника, които генерират електрически ток.

Облечените в бяло „шофьори“ ще смушкват нано-колите с енергийно-индуциращи инструменти, за да ги предвижват напред по пистата, създадена от злато.

„Накрайникът ще осигурява горивото, за да се задвижват молекулите“, казва Alain Schuhl, ръководител на физическия отдел на CNRS.

Състезанието няма да е точно високоскоростна надпревара с остри завои.

Ще отнеме на нано-колите поне 36 часа да достигнат финалната линия, след като са преминали 100 нанометра – една хилядна от ширината на човешка коса.

Има няколко завоя от 40 и 45 градуса, за да направят нещата по-интересни.

Единият отбор останал заклещен в продължение на пет часа по време на тренировката, казва ръководителят на състезанието Christian Joachim.

„Като видео игра е – трябва да се фокусираш върху екрана и да внимаваш през цялото време“, казва той. „Имаш нужда от двама – един, който гледа картината и друг, който да го напътства със стратегии как да избегне заклещване.“

Златната повърхност, върху която нано-колите ще се състезават е 50 000 пъти по-тънка от черта, нарисувана с молив. За да стигнат до финалната линия, учените ще трябва да приложат средно между 400 и 500 електрически разряда от един или два волта всеки, без да пречупват молекулата.

Точно като във Формула Едно, на състезателите им е позволено да сменят колите в случай на неизправност.

Освен за забавление, организаторите се надяват, че събитието ще послужи за научни цели.

„Целта е да се опитаме да контролираме механичните движения на молекула дълга няколко нанометра“, казва Joachim.

Веднъж щом учените успеят да се справят с тези коли като стартиращи шофьори, казва той, „ще можем да създадем супер миниатюрни двигатели за всякакви приложения“.

Източник: Seeker