Миши модел помага да разберем как бактериите влияят на акнето

Учените отдавна смятат, че бактерията Propionibacterium acnes причинява акне. Но тя се намира върху кожата на всички, а не всеки страда от акне, нито при всички то е еднакво тежко. Наскоро чрез генетично секвениране беше разкрито, че има различни щамове P. acnes, като някои от тях се откриват в големи количества в обрива, а други никога не се откриват там.

Но изследванията върху акнето и разработките на терапии се затрудняваха поради липсата на животински модел на състоянието. Например, когато мишки бъдат изложени на бактерията, тя не предизвиква върху тях дълготраен обрив и имунната им система бързо изчиства бактерията. Но сега учени са разработили нов миши модел, който много наподобява на състоянието при човека, като са добавили един нов фактор – синтетичен себум или мазния кожен секрет, който се появява в по-големи количества през пубертета.

За първи път моделът позволил на учените пряко да сравнят „добрите“ и „лошите“ щамове на P. acnes по начин, който по-добре отговаря на състоянието при човека.

„Тъй като знаем точно кои са различните гени между тези щамове, следващата стъпка е да установим какво точно кара някои от тези щамове да предизвикват обриви“, казва д-р Джордж Лиу. „И тази информация ще ни помогне да разработим нови терапии, които специфично блокират тези фактори или пък променят баланса в химията на кожата в полза на здравословните щамове.“

Лиу и екипът му приготвили синтетичен себум по рецепта, която открили в предишни научно изследване – проста смес от мастни киселини, триглицерид, восък и сквален – прекурсор на стероли като холестерола и стеродините хормони – в съотношения, които съответстват на тези в естествения човешки себум. Мишките също произвеждат себум, но той е различен от нашия.

„Когато започнахме да работим с тези бактерии и проверихме животниските модели, с които са работили другите екипи през годините, решихме, че трябва да намерим по-добро решение“, казва Лиу. „Акнето обикновено се появява в тийнейджърските години …Каква е разликата между кожата на едиин тийнейджър и тази на детето? Повишената продукция на себум. И с изненада открихме, че тази малка разлика има голямо значение за това да можем да изследваме акнето.“

Учените заразили мишките с P. acnes и им слагали свеж себум всеки ден. Без него мишките почти нямали обрив и организмът им бързо изчиствал бактериите от мястото на заразяване. Само с прилагането на себум, без бактерии, нямало никакъв ефект върху кожата.

Но когато Лиу и екипът му използвали върху тях както себум, така и щамовете на бактерията, които се свързват с развитието на акне при човека, се оказало, че бактериите оцеляват в продължение на седмици. Тези щамове на P. acnes причинявали и възпаление на кожата, както показали повишениете нива на възпалителни молекули наречени цитокини.

След това учените провели същия експеримент, но с бактериалните щамове, които не се свързват с появата на акне – тези, които не се откриват в обривите при човека. Същото количество бактерии се откривало върху кожата три дни след заразяването, без значение от приложения щам. Но изследователите ясно видели разликата между щамовете, просто чрез наблюдения върху мишките. Обривът причинен от асоциираните с акне бактерии бил два пъти по-сериозен от този, причинен от другите щамове. Значение за оценката на тежестта на обрива имал неговият размер, зачервяване, сухота и степен на лющене на кожата.

За разлика от хората, мишките в този експеримент били генетично идентични. Лиу казва, че това е важно, защото означава, че разликите в тежестта на акнето се дължат само на разликите между бактериалните щамове, а не в резултат от вродената способност на всяка мишка да реагира срещу бактериите.

Учените се надяват да подобрят мишия си модел на акне, така че да постигнат аналогични резултати, когато бактериите се прилагат външно по кожата, вместо да се инжектират под нея. Те искат и да изучат гените, които са уникални за свързаните с акнето щамове и да установят какво в човешкия себум подпомага тези щамове.

Лиу казва, че тази информация може да помогне на екипа по-добре да разбере кои хора са подложени на повишен риск от акне и как да разработят персонализирани терапии и ваксини, насочени срещу бактериалните фактори, които предизвикват акнето или себумните компоненти.

Източник: Stacey L. Kolar, Chih-Ming Tsai, Juan Torres, Xuemo Fan, Huiying Li, George Y. Liu. Propionibacterium acnes–induced immunopathology correlates with health and disease associationJCI Insight, 2019; 4 (5) DOI: 10.1172/jci.insight.124687

Статия от сп. „Българска наука и медицина“, бр. 12. Открийте всички статии от броя тук.

ВЗЕМИ БРОЯ В MP3