Направи дарение на училище!

Автор: д-р Христо Каменов
Същност и класификация на методите на обучение
Методите на обучение в дидактическата и методическата литература се дефинират като „конструкти, като абстрактни схеми, като най-общи представи“, които спомагат за изграждането на взаимосвързаността и взаимодействието между учител и ученици, за да се постигне цялостна организираност и регулиране на учебно-познавателната и практическата дейност. По този начин обучаемите формират своите компетентности, лични качества и обща култура. Методите на обучение следват своята единна логическа последователност и вътрешнокохерентна свързаност, като се отличават не с еднотипност и предсказуема, стереотипна структура, а с динамичност, гъвкавост, подвижност.
Една от най-всеобхватните класификации на методите на обучение предлага Юрий Бабански, като се основава на три основни функции:
- Методи на организация и реализиране на учебната познавателна и практическа дейност:
- вербални – лекция, беседа, семинар;
- визуални – илюстрация, демонстрация;
- практически – упражнения, лабораторни експерименти, трудови дейности;
- индуктивен и дедуктивен подход;
- методи за самостоятелна работа и дейност под контрола и ръководството на учителя
- Методи, които предлагат стимули и мотивация в учебно-познавателния процес:
- познавателни игри;
- учебни дискусии;
- поощрения и порицания към ученика;
- създаване на успешни ситуации в обучението;
- разясняване на учебния материал.
- Методи за провеждане на контрол и самоконтрол за реализиране на учебно-познавателни дейности в обучението:
- метод на устния контрол и самоконтрол в обучението;
- метод на писмения контрол;
- метод на самоконтрола.
Интерактивни методи на обучение
Интерактивните методи на обучение са едни от най-ефективните средства за провеждането на учебно-познавателна дейност. В проведен психологически експеримент се установява, че до 90% човек усвоява знания посредством това, което прави, до 50% – това, което вижда и едва 10% това, което чува. Интерактивните методи и форми на обучение се използват единствено при групова учебна дейност, като представляват „организация на учебния процес, при която учениците, обединени в мобилни групи, изпълняват задачи под ръководството на учителя.“. При груповата работа учениците могат свободно да изразят чувствата и емоциите си и да покажат своята креативност.
Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 156 на списанието.
Подаряваме ти първите 49 страници от брой 156 тук>>
Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!
