Как да се прилага „Маркетинг 5.0“ в науката

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

 

Защо тази книга?

Преди няколко години сайтът Лайфхак създаде платена секция, в която създателят на сайта Христо започна да публикува сериозни и много професионално написани ръководства, свързани с маркетинг и бизнес. От самото начало съм член на клуб МастърХак, както в момента се нарича платената част на Лайфхак. Той в момента има над 1000 активни членове, а съдържанието и сайтът са може би най-полезното място за всеки предприемач и фрийлансър в България (и не само).

Освен, че се обсъждат сериозни теми и се решават бизнес казуси, се препоръчват и множество книги, които могат да бъдат полезни на всеки, който има някакъв бизнес.

Така Георги Малчев, който е управляващ съдружник в агенцията за интегриран дигитален маркетинг Xplora (може би най-добрата дигитална агенция в страната) ни препоръча горещо книгата „Маркетинг 5.0. За технологиите и хората“ на Филип Котлър. Нямаше как да не я взема и прочета.


РЕКЛАМА:

***

 

Като комуникатор на науката моята цел е да се опитам да достигна до повече хора, които биха имали интерес от наука. След толкова години вече е лесно за нас да покажем статия, видео и списание на хората, които имат интерес или се занимават с наука, но е предизвикателство да накараме хора, които досега не са проявявали кой знае какъв интерес към наука да прочетат статия или да изгледат видео, което публикуваме. Тоест работата на БГ Наука е да “продаде” идеята, че науката е интересна, забавна и полезна. Но преди “продажбата” трябва първо да направим маркетинга. 

През последните 6-7 години се наложи да премина през поредица обучения за маркетинг, да прочета десетки книги и да мина множество курсове, за да бъда винаги в крак с най-новите тенденции.

 

Как „Маркетинг 5.0” може да се приложи за науката в България

Самата книга дава много добър анализ на петте активни поколения  бейби бумърите,  X, Y, Z и поколението Alpha. Много е важно да се разберат спецификите и характеристиките на тези поколения. Там се крие истината за положението на науката в България и интереса към нея.

Различните поколения в сегашната среда живеят по различен начин, работят по различен начин, учат по различен начин и работят по различен начин. Разбирането на поколенията може да покаже по един красив начин науката на всички възрасти, но това ще изисква различни начини, платформи и език, на който да им се комуникира. 

Скоро поколенията Y, Z ще са най-многобройната работна сила, а това са поколения интересуващи се от ценности и резултати в полза на човечеството и планетата.

Все повече хора, политици и бизнеси и учени ще искат да виждат резултати в подобряване на живота в една среда без вреда към планетата. Вече бизнесите започнаха да стават все по-отворени и отговорни за начина на производство и продуктите, които използват, както и да плащат данък за въглеродните емисии, които създават. Други променят опаковките си, сменят начина на производство и т.н. Обществото и политиците се интересуват от това и изискват от бизнеса да се подобри в тази посока. Същото е и с науката. Обществото и политиците все повече ще искат да виждат резултати и решения, които да оправдаят обществения ресурс, който се заделя за наука. 

В момента в България има много проекти, центрове и ресурс, който се заделя без видимо да бъде обяснено на разбираем език къде точно отиват парите и какъв научен резултат се очаква след усвояването им.

Ние от БГ Наука се опитваме да покажем всичко това и миналата година заснехме над 150 видеа (интервюта и документални филми) за науката в България. 

 

Годината (2021 г.) в цифри:

  • Над 2000 поста в социалните мрежи 
  • Близо 1000 нови публикации в NAUKA.BG 
  • Почти 200 нови видеа в YouTube
  • 6 документални филма
  • Над 200 интервюта с български учени
  • 27 броя в PDF
  • Над 3 милиона преглеждания на постовете в Facebook

Виж: Кои събития промениха БГ Наука през 2021 г.

 

От тази година имаме и рубрика в списанието “Наука за деца”, като текстовете се предоставят от www.sciencejournalforkids.org, с които сме партньор. Така обхващаме учениците и децата – поколението Z и Alpha.

Работата на науката е да решава въпроси, но тя е финансирана с обществени пари и хората искат да знаят как науката решава проблемите им. Тези въпроси с времето ще бъдат все по-често задавани както на учени така и на политици.

Темата за комуникацията на науката и отворената наука ще става все по-гореща. В Европа това стана още по-голям сектор с новата програма Хоризонт Европа, където научните проекти имат още по-големи бюджети и задължения да се комуникират сред обществото.

Дори не само, че трябва науката да отговаря на въпросите на хората в реално време, но и в различни формати в интернет. Това вече се случва в Европа. Има не малко подкасти, влогове и страници във Фейсбук и Инстаграм. Има добри канали и в ТикТок, където учени и експерти правят съдържание, адекватно за платформата и потребителите в нея. Правят се игри, които ученици, студенти и всеки, който реши може да играе, а с играта се решават важни за науката въпроси – https://citizensciencegames.com/

Много важно в новите технологии е преживяването на човека, а с това и включването му в различни научни събития. Не е достатъчно да има само отворени врати, лекции, фестивали и т.н. Цялостното преживяване е важно, за да може да има един човек интерес към науката.

 

Как ние се опитваме да създадем цялостно преживяване?

Поредна година сме партньор на Европейската нощ на учените и тази година също ще има поредица от събития по проекта КТРИО, който е финансиран от ЕС. Това, което ще направим е много различни видове съдържание, които да създадат пътеката на хората до самото събитие, което ще е на 23 и 24 септември в над 5 града. Чрез видеа (в поне 3-4 платформи), текстове, броеве, аудио (подкаст), игри, конкурси, предварителни малки събития на живо, като всичко ще има за цел да накараме колкото можем повече хора да излязат навън и на 23 и 24 септември да се срещат на живо с учените, които ще им разкажат по интересен начин своята научна работа чрез демонстрации, игри, лекции и т.н.

Друг важен елемент на Маркетинг 5.0 е персонализирането на “продукта”, т.е. ние трябва да правим максимално добри информационни продукти в различните платформи според изискванията на платформите и техните аудитории. Това не бива да се подценява защото в България най-много съдържание се консумира във Фейсбук (бейби бумърите и поколение X и Y), Инстаграм (Y, Z) и ТикТок (Y, Z и поколението Alpha)

Времето прекарано онлайн расте всяка година, а с това и консумираното съдържание. Тук е много важно да има наука в част от съдържанието, което се консумира, защото както за част от хората от бейби бумърите и поколение X ако не си в телевизията никой не те знае, то за Y, Z ако не си онлайн няма как да те забележат или видят. 

Друг важен аспект е какво точно се показва. Науката в България вече разполага със сериозна техника придобита по множество програми и проекти. Мисля, че може да се покаже по множество начини, за да бъде интересна, а защо не и да привлече млади хора, които да искат да работят с нея.

Показахме над 90 учени миналата година, които работят с най-новата техника в тяхната си област от институции в София, Пловдив, Плевен, Габрово, Русе, Варна и др.

Тези учени и техниката я показахме във вид на видео, аудио, текст (уебсайт и PDF), онлайн изложба, използвайки 5 различни канала и платформи. Също така направихме физическа изложба на НДК и изложба в метрото в София. 

Книгата дава много сериозни насоки как да се използват най-новите технологии, които вече са налични и различни бизнеси вече прилагат в своите стратегии за маркетинг. Същото трябва да прави и науката, защото вече живеем във време, което технологиите се развиват с много бързи темпове, а с тях и консуматорите и тяхното поведение. Ние сме вече там където с едно търсене човек иска да разбере колко време ще му отнеме да стигне от точка А до точка Б, да поръча храна, да вземе подарък за любим човек, но и да разбере кой ще му е преподавател в университета и какви решения имат учените за проблемите, които го вълнуват. Когато липсва обаче информация той получава сигнал, че никой не работи по решаването на този проблем. Трябва да създаваме съдържание, което да покаже експертизата на учените в България и проблемите, които те решават. Това ще донесе ползи както за науката и обществото така и ще помогне да се създаде ново поколение, искащо да се занимава с наука.

Настоящето е онлайн, а бъдещето зависи от нас.

***

Няма да се спирам на другите части от книгата, който иска може сам да я прочете. Заслужава си всяка страница.

Препоръката е лично от мен и никой от издателите не е поискал този пост. Ще започна да пиша подобни текстове в блога си, защото мисля, че има смисъл да се показва как науката трябва да бъде маркетирана и как ние от БГ Наука се справяме с това.

 

Допълнителни ресурси:

Трите подхода за успешен Маркетинг 5.0

ИЗ „МАРКЕТИНГ 5.0. ЗА ТЕХНОЛОГИИТЕ И ХОРАТА“

 

Текст: Петър Теодосиев