По-малко Facebook, по-здравословно и щастливо ежедневие

Хората, които редуцират времето, прекарвано във Facebook, пушат по-малко, по-активни са и се чувстват по-добре навсякъде.

Две седмици с по 20 минути по-малко време на ден във Facebook

Екип от психолози от Рурския Университет в Бохум (RUB) покани 140 тестови лица да участват в този експеримент. Късметлиите, които са взели участие след това са станали физически по-активни, пушили са по-малко и са били по-доволни, а симптомите им на пристрастяване по отношение на използването на Facebook чувствително са намаляли. Като тези ефекти продължават и три месеца след края на експеримента. Групата начело с д-р Юлия Браиловская, публикува резултатите си в списанието “Computers in Human Behavior” на 6 март 2020 г.

Средно по час във Facebook на ден

Изследователският екип набира общо 286 души за изследването, които прекарват във Facebook поне 25 минути на ден, средно до около час. След което разделят тестваните лица на две групи: контролната група, състояща се от 146 души, която по време на експеримента използва Facebook, както обикновено. А останалите 140 души намаляват използването на Facebook с 20 минути на ден в продължение на две седмици, което е около една трета от средното им време отделяно за използването му.

Юлия Браиловская, която оглавява изследователската група в Рурския университет Бохум. Кредит: © RUB, Marquard

Всички участници са тествани на няколко пъти: преди изследването, една седмица по време на него, в края на двуседмичния експеримент и накрая един месец и три месеца по-късно. Използвайки онлайн въпросници, изследователският екип ианализира начина, по който използват Facebook, благосъстоянието и начина им на живот.

Не е необходимо изцяло да се отказвате от него

Резултатите показват следното: участниците в групата, които са намалили времето си за използване на Facebook по време на експеримента, използват по-малко платформата и след това, активно или пасивно.
“Това е важно, защото пасивната употреба в частност води до това, че хората се сравняват с другите и по този начин изпитват завист и намаляване на психологическото им благосъстояние“, казва Юлия Браиловская. Участниците, които са намалили времето си за използване на Facebook, освен това са пушили по-малко цигари отколкото преди, били са по-активни физически и са показали по-малко депресивни симптоми от контролната група. Удовлетвореността им от живота се е увеличила.
“След двуседмичния период на детокс от Facebook, тези ефекти, т.е. подобряването на благосъстоянието и по-здравословния начин на живот, продължиха до окончателните проверки три месеца след експеримента“, изтъква Юлия Браиловская.

Според изследователите това е индикация, че просто намаляването на времето, прекарано във Facebook всеки ден, би могло да бъде достатъчно за предотвратяване на пристрастяващо поведение, повишаване на благосъстоянието и поддържане на по-здравословен начин на живот. “Въобще не е необходимо изцяло да се отказваме от платформата“, заключава Юлия Браиловская.

Референция: “Less Facebook use – More well-being and a healthier lifestyle? An experimental intervention study” от Юлия Браиловская, Фабиен Стрьозе, Холгер Шилак и Юрген Марграф, 6 март 2020 г., Computers in Human Behavior.

Източник: scitechdaily