Ловът на дребен дивеч може да е бил двигател на нашата еволюция

Дали ловът е променил нашата еволюция?

Диетата на нашите предци се е променила драстично през последните 2,5 милиона години и един изследователски екип смята, че тази промяна дълбоко е повлияла на нашата еволюция.

Според екип, включващ Мики Бен-Дор и Ран Баркай от университета в Тел Авив (Израел), диетите на хоминините някога са били толкова доминирани от месото от масивни животни, че ловците са причинили изчезването на някои от тези видове.
Това от своя страна принудило нашите предци да разработят по-усъвършенствани ловни методи, за да преследват по-малка и по-неуловима плячка, което води до по-голяма интелигентност и еволюция на съвременните хора.

„Ключовата идея е, че само един екологичен двигател е движел цялата човешка еволюция“, казва Бен-Дор. „Единственият двигател е намаляването на размера на плячката.“
Хората – членове на рода Homo – се появяват преди около 2,8 милиона години, като в крайна сметка заместват по-маймуноподобните австралопитекови хоминини, живели в Африка преди това време.

Бен-Дор и колегите му събраха доказателства за това, какво са яли тези ранни хоминини.
Това включваше следи от храни, запазени върху зъбите, животински кости с белези, предполагащи разфасоване на месо и химически анализи на консервиран хомининов протеин.
Те стигнаха до заключението, че австралопитеците са яли предимно растения. Ранните видове хомо обаче са консумирали повече месо. Когато нашият вид, Homo sapiens, се появява за първи път преди около 300 000 години, месото все още е било голям хранителен компонент, но през последните 50 000 години сме започнали да го консумираме по-малко (American Journal of Physical Anthropology, doi.org/f2mc).

Във второ проучване, публикувано през февруари, Бен-Дор и Баркай твърдят, че ранните хора като Хомо еректус са ловували предимно много големи животни като слонове. Това, казват те, изисквало само обикновени копия.
„Вероятно ви е необходима повече смелост, за да ловувате слон, отколкото да ловувате зебра, но това е по-малко сложно“, казва Бен-Дор.

Той обаче посочва проучване от 2019 г., което установява, че популациите на такава мегафауна намаляват в Източна Африка, започвайки преди 4,5 милиона години. Той твърди, че ловът от страна на хоминините е допринесъл за това намаляване. Тъй като най-големите животни ставали по-редки, хоминините трябвало да ловуват по-малки и пъргави животни. А това е изисквало по-добри технологии, като лъкове и стрели, и налагало на еволюцията да се стреми към развиване на по-голям интелект (Quaternary, doi.org/fzb9).

Това е „интересна хипотеза“, казва Шери Нелсън от университета в Ню Мексико. Части от нея се вписват в доказателствата, според нея. Например австралопитеците изглежда са имали големи черва, подобно на горилите, които ядат растения, докато има доказателства, че ранните видове Хомо са яли повече месо.
Но Нелсън не е убеден, че H. erectus редовно е ловувал най-големите животни.

„Преминаването към голяма игра като тази предполага значително ниво на сътрудничество, координация и планиране“, казва тя, дори ако не се нуждаем от сложни инструменти.
Нелсън също поставя под въпрос дали последователността на събитията съответства на хипотезата. Повечето изчезвания на мегафауната се случват през последните 25 000 години, много след като самият H. erectus е изчезнал. Преди 25 000 години нашият вид отдавна е развил големи мозъци. „Това всъщност не се вписва“, казва тя.

Източник: New Scientist Magazine