Търсене
Close this search box.

Как локдауните по време на Ковид се отразиха на замърсяването на въздуха?

Как локдауните по време на Ковид се отразиха на замърсяването на въздуха?

Как локдауните по време на Ковид се отразиха на замърсяването на въздуха?

Как локдауните по време на Ковид се отразиха на замърсяването на въздуха?


Направи дарение на училище!



***


 

Замърсяването на въздуха засяга здравето на хората. През първите няколко месеца на глобалната пандемия от Ковид-19 в много страни беше наложен локдаун. Много възрастни започнаха да работят от вкъщи, децата да учат онлайн, а семействата ограничиха пътуванията си извън дома. Ограничените пътувания означаваха помалко коли на пътя и самолети във въздуха. Искахме да разберем дали промяната в навиците за шофиране и летене на хората доведе до подобряване качеството на въздуха. С помощта на сателити, метеорологични станции и данни за трафика установихме, че е така!

Въведение

Виждали ли сте някога кафяв въздух над някой град? Когато хората изгарят гориво в колите си, домовете и заводите, димът и изпаренията се издигат във въздуха. Вдишването на замърсители може да раздразни гърлото и дробовете ви. Хора, живеещи на места с лошо качество на въздуха, е по-вероятно да се разболеят. Около 7 милиона души на година умират заради лошо качество на въздуха.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Замърсяването на въздуха може да е резултат от човешка дейност или от естествени източници. Електроцентралите, заводите, трафикът и фермите са примери за замърсяване на въздуха, причинено от човека. Но качеството на въздуха може да се влоши и от естествени явления, като пясъчни бури, горски пожари и изригване на вулкани. Ако знаем какво причинява замърсяването, ще сме наясно и как да се справим с него!
В началото на световната пандемия от Ковид-19 в много държави беше наложен локдаун. През това време трябваше да си седим по домовете, колкото може повече. На някои места хората забелязаха, че небето и въздухът са станали по-чисти. Възможно ли е промяната в интензитета на движението на хора и стоки да е довело до подобряване качеството на въздуха?

За да отговорим на този въпрос, трябваше да знаем:
1. Беше ли замърсяването на въздуха по-малко по време на локдауните, отколкото обикновено?
2. Дали на местата с по-ограничено движение на автомобили е имало и по-малко замърсяване?

Сравнете качеството на въздуха около Националния военен мемориал в Ню Делхи, Индия, преди и след локдауна – на 17 октомври 2019 г. и на 8 април 2020 г. (Снимка: Гардиън)

 

Видове замърсяване

Азотен диоксид (NO2) се отделя от коли и други превозни средства, изгарящи гориво. После той влиза в реакция с други химикали във въздуха и се образуват смог, озон и киселинен дъжд. Озонът се образува естествено в стратосферата, където блокира вредната ултравиолетова радиация. Но когато е близо до земята, може да причини дихателни проблеми, особено за хора с астма. Озонът също така затруднява растежа на растенията. Фините прахови частици (PM2.5) са малко поразлични от NO2 и O3, защото не са съставени само от един специфичен химикал. Вместо това PM2.5 се отнася до всички частици, по-малки от 2.5 микрона. Това е 30 пъти по-малко от дебелината на човешкия косъм! Тъй като частиците са толкова малки,
когато ги вдишваме, те стигат до вътрешността на дробовете ни. Могат да проникнат дори в кръвта ни! Вдишването на твърде много подобни частици води до здравословни проблеми, като астма, кашлица и нарушен сърдечен ритъм. В зависимост от източника могат да навредят и на околната среда. PM2.5 се формира най-вече от химически реакции във въздуха, когато газове, като азотен диоксид, озон и серен диоксид, се смесят.

 

Методи

Фокусирахме се върху три различни замърсителя:
1. Азотен диоксид (NO2)
2. Озон (O3)
3. Фини прахови частици (PM2.5)
Измерихме концентрацията на всеки замърсител, като използвахме данни от сателити и метеорологични станции. Сателитните данни ни позволиха да измерим средната стойност над цели държави. Метеорологичните станции обикновено са в градовете и измерват концентрацията на наземно ниво. Замърсяването на въздуха се влияе от времето. Искахме да се уверим, че всички разлики, които видяхме по време на локдауните, произтичат именно от тях, а не от промени във времето. Затова проследихме как замърсяването на въздуха реагира на промени в температурата, вятъра, дъжда и влажността на въздуха. Използвахме събраната информация, за да изчислим нивото на замърсяване, което бихме очаквали всеки ден.
Искахме да узнаем и колко време прекарват хората в шофиране. Компаниите Гугъл и Епъл са направили информацията за човешката мобилност достъпна за всеки, който се нуждае от нея. Данните на Гугъл ни показват колко хора отиват и се връщат от работа. Данните на Епъл ни съобщават с каква честота хората търсят насоки при шофиране. Предположихме, че ако хората използват по-рядко навигацията, то те и шофират по-малко.

 

Резултати

Установихме, че по време на локдауните:
1. Концентрацията на NO2 се е понижила с 60%.
2. Концентрацията на PM2.5 е спаднала с 31%.
3. Озонът се е повишил на някои места и е спаднал на други.
Видяхме, че концентрацията на NO2 се понижава, когато хората шофират по-малко. Не намерихме връзка между трафика и нивата на озон и PM2.5

 

Концентрация на NO2, O3, и PM2.5 от началото на локдауна в сравнение с очакваните равнища. Изчислихме очакваните нива, като използвахме данните за замърсяването и промените във времето от предишните три години. Непрекъснатата линия показва нивото на замърсяване при локдауна. Прекъснатата линия показва очакваното количество, а сивото очертание бележи диапазона на възможните нива на замърсяване.

 

Дискусия

Лошото качество на въздуха може да се дължи на най-различни фактори. Важно е да обмислим какво прави една страна и една общност уникални. Въпреки че видяхме намаляване на количествата NO2 и PM2.5 навсякъде, имаше разлики между отделните места. Забраните по време на локдауните доведоха до това хората да шофират по-малко. Множество малки бизнеси и фабрики спряха дейността си. Но електроцентралите, фермите и други индустрии продължиха да функционират. Затова на места, където изгорелите газове от коли, камиони и автобуси допринасят за голяма част от замърсяването на въздуха, локдауните значително са намалили вредните емисии. Но там, където замърсяването на въздуха е главно от електроцентрали или ферми, локдауните не са довели до понижаване на замърсяването на въздуха. В Тайланд и Австралия нивата на PM2.5 са се покачили през 2020 г. Това е така, защото вероятно димът от горските пожари е увеличил замърсяването на въздуха повече, отколкото локдауните са го намалили. Озонът е намалял на някои места и се е увеличил на други. Химията на озона е по-сложна от тази на NO2. Освен това озонът се задържа по-дълго във въздуха. В зависимост от това какво друго има във въздуха и колко е слънчево химическите реакции могат или да формират нови молекули на озона, или да ги разкъсат.

 

Заключение

Никой не иска още един локдаун. Затварянето вкъщи затруднява връзките с приятели и роднини. Както и това хората да работят. Досега, заради пандемията 200 милиона души са се разболели от Ковид-19, а повече от 4 милиона са починали. Това е трагедия, която ще помним до края на живота си. Замърсяването на въздуха също е причина всяка година милиони хора да се разболяват и да умират. Част от причините за това е замърсяването в закрити помещения, като пушещи отворени печки на дърва.
Лошото качество на въздуха на открито може да се дължи на комини, фабрики и електроцентрали, превозни средства и горски пожари. Резултатите ни показват, че ако променим начина, по който се придвижваме, можем да се радваме на по-добро качество на въздуха. Когато изберете да ходите пеша или да карате колело, вие помагате мястото, на което живеете, да има по-чист въздух!

 

ИЗТОЧНИЦИ
Zander Venter, Kristin Aunan, Sourangsu Chowdhury, Jos Lelieveld (2020) COVID-19 lockdowns cause global air pollution declines. PNAS. https://www.pnas.org/content/117/32/18984
Европейска агенция по околната среда, Замърсяване на въздуха.
https://www.eea.europa.eu/bg/themes/air/intro
Климатека, Основни замърсители на въздуха.

Основни замърсители на въздуха


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.