Криза с кафето? 60% от диворастящите видове кафе може да изчезнат, някои от тях в рамките на десетилетия

Мъхести плодове. Огромни семена. Без кофеин. В сравнение със зърната, които варим всекидневно, дивите роднини на кафето може да изглеждат направо странно. Но също така, те крият генетични черти, които могат да подпомогнат оцеляването на отглежданите растения кафе при опасности като суша или болести – а може би и да създадат нови вкусни „чаши кафе“ по време на процеса. Сега, две нови изследвания казват, че до 60% от тези диворастящи видове кафе може да изчезнат, като с някои от тях това може да се случи още през следващите 10 до 20 години, благодарение на обезлесяването, заселването на хората и климатичните промени.

Има 124 познати вида от рода Coffea, но повечето от нас пият култивираните версии на само два вида: вкусната C. arrabica (арабика), която обхваща 2/3 от световното потребление, и устойчивата C. canephora, по-позната като робуста, която заема другия дял от пазара. Арабика е податлива на болести, а хибридът арабика-робуста, който не е много устойчив, също започва да загива.

За да направят карта на местностите със здрави диви сортове кафе, Арън Дейвис (Aaron Davis), ръководител на изследователски екип, който проучва кафето в Кралските ботанически градини в Кю, Обединеното кралство, и неговите колеги, провели най-обширната в света оценка до момента. Те започнали с повече от 5000 записани диви сорта кафе, компилирани от други изследователи и откриватели, и събрали допълнителни данни по време на дузина експедиции в ключови зони в Африка, Мадагаскар и островите в Индийския океан.

След като отбелязали на картата местоположението на всички сортове, те определили основната популация и хабитат на растенията в риск. 60% били застрашени  от измиране, а някои от тях може би вече са изчезнали, според доклади, публикувани в Science Advances. “Ние знаехме, че процентът ще бъде висок, но не смятахме, че ще е чак толкова голям“ – казва Дейвис. За сравнение, 22% от всички видове растения по света са застрашени.

В отделно изследване, Дейвис обединил работата си с други изследователи от Кю и форума за Околната среда, климатичните промени и кафеените гори в Адис Абеба, за да задълбочи знанията си за дивата арабика, която била подложена на по-малък риск, според световните анализи. В своето ново изследване, за разлика от предходното, учените използвали данни за дистанционно наблюдение и компютърно моделиране, за да отчетат значението на климатичните промени. Това било от решаващо значение: в доклад за Global Change Biology те съобщават, че „климатичните промени може да намалят популацията на диворастящата арабика наполовина до 2080 година“. “Откритието предполага, че привидно слабозастрашените диви сортове кафе, може всъщност да са под доста сериозна заплаха“ – казва Дейвис.

Новите статии „потвърждават това, което вече знаем за уязвимостта на диворастящите видове кафе“, казва Сарада Кришнан (Sarada Krishnan), директор и собственик на плантация за кафе в Ямайка. Преди 2 години, Кришнан и други учени разследвали един начин за опазване на живота на диворастящите видове кафе, чрез генни банки. Тези хранилища за генетичен материал помагат на дивите братовчеди на кафето да не бъдат изтрити от лицето на Земята.

Най-известно е хранилището „Doomsday”, в Шпицберген, Норвегия. Но семената на кафето не могат да покълнат след като са били замразени. Затова растенията били разпределени на случаен принцип и съхранявани в 52 полеви колекции в страните, отглеждащи кафе. „Това е едно скъпо и трудоемко предприятие в зони с ограничени ресурси, което прави продължението на съществуването на тези видове несигурно“ – казват Кришнан и другите.

Тъй като те не могат да запазят цялото кафе, Кришнан и нейният международен екип от учени, подбират четири банки (3 в Африка и 1 в Коста Рика) в тяхното изследване за запазване на дивото кафе. Сред непосредствените нужди са: подобряване на условията за съществуването на растенията; презапасяване с липсващи диви сортове; осигуряване на възможност за споделяне на информация и генетичен материал и набирането на 25 милиона долара от индустрията, за да се спонсорира всичко това през следващите 25 години.

Дивите сортове ще се използват при създаването на нови, по-издръжливи видове, от създателите на кафе, като Саймън Мартин М. (Simon Martin Mvuyekure), който се оглежда за болестоустойчиви и сухоустойчиви култури за засаждане в източна Африка. Друга мечта за някои, пък е да създадат хибрид с вкус, който е божествен като легендарните зърна, които запазиха Панамската кафеена индустрия, преди почти 10 години.

Производителите там били принудени да продават на рекордно ниски цени и продали нерентабилната земя на предприемачи, когато една ферма решила да експериментира с див етиопски сорт кафе, което произхождало от генната банка в Коста Рика. Познато като Гейша, неговият характерен цветен аромат е високо оценен от дегустаторите и счупил всички рекорди на аукциона. Сега това е най-скъпото кафе на Земята.

Превод: Димана Димитрова