Кораловите рифове може да изчезнат до края на XXI век

coral_reef_4.jpg

Кораловите рифове са считани за „горите на морето“ и за „морски градове”. Съдържащи около една четвърт от всички морски видове, те са пример за екосистеми с изключително биоразнообразие, но площта им е твърде малка – покриват едва 0,1% от Световния океан (към 285 000 кв. км.). Кораловите рифове са не само важни местообитания за много видове океански обитатели, но също така осигуряват защита на бреговата линия, допринасят значително за туризма и риболовната промишленост. Техният изключително разнообразен и уникален химически състав съдържа много съставки, полезни за медицинската индустрия.
Кораловите рифове осигуряват подслон за много видове – водорасли, гъби, миди, червеи, охлюви, октоподи, риби, змиорки, медузи, анемонии, морски звезди, морски таралежи, морски краставици, раци, скариди, омари, костенурки, морски змии, делфини и някои видове птици и гущери.
Има два вида корали – твърди и меки. Твърдите корали имат варовикови скелети, които формират основата на кораловите рифове. Меките корали не натрупват рифове.
Основните видове коралови рифове включват:
– Рифове на хроматична аберация – рифове, които се формират по протежение на бреговата линия. Те растат върху континенталния шелф в плитка вода.
–  Бариерни рифове – растат успоредно на бреговата линия, но са по-надалеч от нея; обикновено се отделят от сушата с дълбока лагуна. Наричат се с термина „бариерни рифове”, защото образуват бариера между лагуната и океана или морето и затрудняват навигацията на плавателните съдове.
 – Коралови атоли пръстени – такива се образуват от корали, които растат на върха на стари вуклани, потънали в океана.
– Микроатоли –  техният вертикален растеж е затруднен от приливите и отливите.
– Други разновидности.
Кораловите рифове са крехки екосистеми, защото са много чувствителни към измененията на температурата на водата и се нуждаят от слънчева светлина. Също така те боледуват и от болести. Например – бялата шарка, причинена от бактерията Serratia marcescens, съдържаща се в изпражненията на хората и животните и вредна за много от морските и океанските растения и животни.
Кораловите рифове са на път да станат първата екосистема, изцяло елиминирана от човешката дейност, предупреждава проф. Питър Сейл от университета в Сидни, изследвал Големия бариерен риф през последните 20 години. Според него, изчезването на кораловите рифове най-вероятно ще стане преди края на века. Той е описал тази своя прогноза в книгата си „Нашата умираща планета”.
Това се дължи предимно на климатичните промени и повишената киселинност и окисляването на океана. Човешката дейност на местно ниво като прекомерния риболов, отчупването на парчета от рифовете от страна на туристи, замърсяването на реките, моретата и океаните, изливането в морските и океанските води на отходните канализационни води и развиването на бреговата ивица също вредят на рифовете.
Добивът и използването на изкопаеми горива и въглеродните емисии, произведени от човешката дейност, нанасят най-голяма вреда на кораловите рифове. Климатичните промени увеличават повърхностната температура на океана, която вече се е повишила с 0,67 градуса по Целзий през последния век. Това води до избеляване на коралите, при което фотосинтезиращите водорасли, на които кораловите полипи разчитат за енергия, изчезват. Без тях коралите умират за няколко седмици.
Около 20% от кораловите рифове по света вече са изчезнали през последните няколко десетилетия. Масовото избеляване на коралите е сравнително ново явление. Въпреки че учените изследват кораловите рифове от 50-те години на миналия век, първото масово избеляване е наблюдавано през 1983 г. Според проф. Сейл, ако успеем да задържим концентрацията на въглероден диоксид под 450 частици на милион, ще можем да спасим част от кораловите рифове. Те няма да са това, което са били през 50-те и 60-те години на ХХ век, но ще наподобяват това, което познаваме, смята професорът. Засега концентрацията на CO2 в атмосферата е около 390 частици на милион, но все малко експерти вярват, че тя ще се запази под 500 още дълго.
В едно скорошно изследване, публикувано в сп. „Екология“, се твърди, че приливите и отливите, покачването на морското ниво, измененията на климата, ултравиолетовите лъчи, както и природни бедствия като земетресенията, вълните-цунами и ураганите също имат катастрофални последици върху екосистемите на кораловите рифове.

Какво се прави за спасяването на коралите?

Кораловите аквакултури, известни също като коралово земеделие или коралово градинарство, са потенциално ефективен инструмент за възстановяване на кораловите рифове. Коралови семена се отглеждат в разсадници, след което се присаждат на рифа.
Усилията за разширяване на размера и броя на кораловите рифове, обикновено включват предоставяне на основа, която да позволи на повече корали да намерят своя дом. Основните материали включват бракувани автомобилни гуми, разрушени кораби, бракувани миньорски вагонетки, различни бетонни форми. Понякога за закрепване на изкуствените основи се използват лепила или метални щифтове. Понякога коралите могат буквално да бъдат зашити за основата – с игла и конец.
Пускането на електрически ток със слабо напрежение в океанската вода кристализира минералите във водата върху стоманените конструкции. Получава се арагонит – същият минерал, който формира естествените коралови рифове.
Друго интересно решение е създаването на морски защитени зони, подобно на националните паркове на сушата.
Доказано е, че морската трева между сушата и рифовете защитава коралите от тинята и боклуците.
2008 г. беше обявена за година на кораловите рифове и бе организирана кампания за информиране на световната общественост за значението и стойността на кораловите рифове, заплахите за тях и възможните решения за тяхната защита.
Изследователите от Флорида са открили няколко бактерии, които могат да спрат прогресията на заболяването бяла шарка, от което страдат коралите. За сега това е възможно само при контролирани лабораторни условия.
Друга група изследователи, този път – от Лондон, разработва лекарство под формата на хапче, което да предпазва като с щит коралите от въздействието на ултравиолетовите лъчи.

Upwelling_image1.jpg