Колко вредни могат да бъдат малките парченца пластмаса

Нашият свят е осеян с микроскопични пластмасови частици и скоро ще разберем дали те представляват риск за здравето.

Въпреки нарастващите доказателства, че ядем, пием и вдишваме микропластика, все още не е ясно дали тези малки частици се абсорбират в нашите органи, тъкани и клетки и влияят ли на здравето ни.
През 2021 г. предстои най-накрая да открием дали микропластичните частици проникват в кръвта ни – вратата към нашите органи и тъкани – и най-важното, дали могат да проникнат и в нашите клетки.

„Ние сме много, много близо“, казва Жулиет Леглер от университета в Утрехт (Холандия). Леглер участва в два от четирите нови изследователски проекта, финансирани от Европейската комисия, които разследват въздействието на микропластмасите върху човешкото здраве. „Очаквам пробиви през следващата година със сигурност“, казва тя.
Преди да можем да разберем как микропластмасите могат да повлияят на здравето ни, трябва на първо място да ги открием.

Повечето изследвания на микропластиките са фокусирани върху частици от около микрометър, тъй като те са най-лесни за намиране в експерименти, казва Леглер. „Но е достатъчно ясно, че колкото по-малка е пластмасовата частица, толкова по-лесно е тя да проникне в клетката и толкова по-голям е шансът да има неблагоприятен ефект.“
По-конкретно, наноразмерните частици могат да преминат през кръвно-мозъчната бариера, една от ключовите защитни сили на тялото, казва Дик Ветхаак от Изследователския институт Делтарес в Делфт, Холандия.
„От десетилетия на излагане на замърсяване на въздуха научихме, че размерът на частиците може да бъде един от факторите, допринасящи за разбирането на токсичността в замърсяването на въздуха, и мисля – макар, това да е моето мнение и да нямам доказателства в негова подкрепа – но все пак мисля, че размерът също ще бъде важно съображение и за микропластичните частици“, казва Дъглас Уокър от Icahn School of Medicine at Mount Sinai, Ню Йорк.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 138 на списанието>>