Как да си набавим окситоцин по естествен път?

Автор: Денис Топов

Какво представлява окситоцинът?

Окситоцинът, известен още като хормонът на любовта, има важно значение за настроението ни и психологическото ни състояние – той активира чувството на нежност, емоционална привързаност и спомага за укрепване на емоционалните връзки. Наличието на високи нива на окситоцин позволява да бъдат потиснати тези области в мозъка, които отговарят за умората и страха. По този начин снижавайки чувството на тревожност и безпокойство, хормонът регулира човешкото поведение, позволявайки ни да се адаптираме по-лесно в социума и да се почувстваме приети. Важно е да се посочи също съществената роля, която играе окситоцинът за изграждането на дълбока връзка между родителите и децата, както и между интимните партньори.

Следва да отбележим, че  организмът не може да си набави окситоцин чрез външен прием. Този факт прави хормона наистина уникален и още по-интересен за изследване. Окситоцинът се синтезира в човешкото тяло единствено благодарение на нашите емоции, чувства и изживявания. Установено е, че естрогенът повишава секрецията на окситоцин и експресията на неговия рецептор в мозъка на жената. Витамин С е кофактор на ензима, който осъществява последната стъпка от синтеза на окситоцин, но не се наблюдава зависимост между увеличаването на количеството на този витамин в тялото ни и повишения синтез на хормона. Той е просто необходимо условие.

В заключение искаме да споделим с вас няколко начина, по които да си набавите окситоцин по естествен път:

• Физически контакт

Неслучайно окситоцинът е наричан и „хормон на гушкането“. Доказано е, че физическият контакт се нарежда сред основните механизми за неговото синтезиране. Прегръдките, целувките, физическия допир до скъпите ни хора водят до значително нарастване нивото на окситоцин в тялото ни, до понижаване на сърдечно-съдовия стрес и подобряване на имунната система.

• Прекарвайте приятни мигове с домашните любимци

Учените са открили зависимост между нивата на окситоцин и физическия контакт с кучетата. Според проучванията достатъчен е дори само зрителен контакт с кучето, за да започне тялото ни да отделя повече окситоцин, което изследователите отдават на дългата историческа връзка, изградена между човека и неговия най-добър приятел. Следващият път, когато погледнете кученце и се почувствате по-щастлив, вече ще знаете на какво се дължи това.

• Смейте се по-често

Смехът е основният механизъм за синтезиране на хормоните на щастието, един от които е и окситоцинът.

• Отделете време за разходки

Дори една кратка 15-минутна разходка е приятно физическо натоварване, от което тялото ви има нужда и което ще доведе до стимулиране отделянето на окситоцин. Веднага ще почувствате положителната промяна в тонуса и настроението си.

• Зарадвайте някого

Когато оказваме подкрепа на другите и им доставяме радост, ние самите изпитваме удовлетворение. Така се чувстваме обвързани, а това ни носи усещането за съпричастност и значимост. Зарадвайте свой близък, покажете му, че е важна част от живота ви и това ще ви гарантира и на вас щастливи моменти!

Нашето предложение за подарък – колие с молекулата на окситоцина! Можете да изберете подарък оттук: МОЛЕКУЛА ОКСИТОЦИН.

Виж повече>>