Изригвания, а не метеори, са причинили застудяване на климата отпреди 13 000 години

Вулканично изригване. Изображение: © Eva Kali / stock.adobe.com

Древни седименти, открити в пещера в централен Тексас, изглежда разрешават мистерията защо Земята се е охладила внезапно преди около 13 000 години. Проучването им е проведено от Майкъл Уотърс, директор на Центъра за изследване на първите американци и изтъкнат професор в Тексаския университет A&M; колегите му от Университета Бейлор и Университета в Хюстън. Те публикуваха своят труд в Science Advances.

Някои изследователи смятат, че събитието, което причинява солидно охлаждане на планетата (с цели 3 градуса по Целзий) най-вероятно е било причинено от космическо въздействие върху Земята, като например метеорен сблъсък.
Но Уотърс и екипът му откриха, че доказателствата, оставени в слоеве утайка в Пещерата Хол, почти сигурно са резултат от вулканични изригвания.
Пещерата Хол съдържа утаечни записи, които се простират над 20 000 години назад във времето и той за първи път започва изследванията си върху тях през 2017 година.

„Това е изключителен запис, който предлага уникална възможност за интердисциплинарно сътрудничество за изследване на редица важни научни въпроси“, казва Уотърс. „Един голям въпрос беше, имало ли е космическо въздействие в края на последната ледникова епоха, преди около 13 000 години, когато ледените шапки, покриващи Канада се стопяват, което да е предизвикало рязкото охлаждане, върнало северното полукълбо обратно в ледниковия период за допълнителни 1200 години? „

Той и екипът му откриха, че в пещерата се намират слоеве от утайката, първо идентифицирани от Томас Стафорд (Stafford Research Laboratories, Колорадо), датиращи от времето на предполагаемото въздействие, което може да отговори на въпроса и може би дори да идентифицира събитието, предизвикало древното застудяване.
Въпросното събитие също така е много вероятно да е спомогнало за изчезването на големите бозайници като мамути, коне и камили, които някога бродели из Северна Америка.

„Тази работа показва, че геохимичният подпис, свързан с охлаждащото събитие, не е уникален, но се е появявал четири пъти в периода между преди 9 000 и 15 000 години“, казва Алън Брандън, професор по геоложки науки от Университета в Хюстън и ръководител на изследователския екип. „Така излиза, че няма как причината за това застудяване да е дошла от космоса. Предходните геохимични доказателства за голям метеор, избухнал в атмосферата, вместо това говорят за големи вулканични изригвания.

„Бях скептично настроен“, казва Брандън. „Взехме под внимание всички възможности, за да измислим алтернативно обяснение или дори да избегнем това заключение. Вулканичното изригване се смяташе за едно възможно обяснение, но по принцип беше отхвърлено, тъй като няма свързан геохимичен отпечатък.“

След изригването на вулкан глобалното разпространение на аерозоли отразява постъпващата слънчева радиация далеч от Земята и може да доведе до глобално охлаждане след изригване в продължение на една до пет години, в зависимост от размера и периода на изригванията, твърдят от екипът.

„Късния Дриас, настъпил преди около 13 000 години, нарушава постепенното затопляне в края на последната ледникова епоха“, казва съавторът Стивън Форман, професор по геоложки науки в Бейлор.
Климатът на Земята може би е бил в преломна точка в края на този период, вероятно поради изхвърлянето на ледена маса в Северния Атлантически океан, покачващата си снежна покривка и мощните вулканични изригвания, които в комбинация могат да доведат до интензивно охлаждане на Северното полукълбо, заявява Форман .

„Този период на бързо охлаждане съвпада с изчезването на редица видове, включително камили и коне, и появата на Кловиската култура“, казва Уотърс.
Брандън и ученият от Университета в Хюстън Нан Сун завършиха изотопния анализ на утайките, събрани от пещерата Хол и откриха, че елементи като иридий, рутений, платина, паладий и рений не присъстват в правилните пропорции, което означава, че метеор или астероид не са могли да причинят събитието.

„Изотопният анализ и относителният дял на елементите съвпадат с тези, открити в предишни вулканични газове“, казва Сън, водещ автор на проучването.

Вулканичните изригвания причиняват най-силното охлаждане в близост до източника, обикновено в годината на изригването, със значително по-малко охлаждане в годините след изригването, според екипът.

Охлаждането през Късния Дриас обаче е продължило около 1200 години, „така че изригването на вулкани е важен иницииращ фактор, но и други промени в тогавашния порядък на планетата, като охлаждане на океаните и по-голяма снежна покривка, са необходими за поддържане на този по-студен период“, обяснява Форман.

Уотърс добавя, че най-важното е, че „химическите аномалии, открити в седименти, датирани в началото на Късния Дриас, са резултат от вулканизма, а не от космическо въздействие“.

Източник: sciencedaily