Изригвания, а не метеори, са причинили застудяване на климата отпреди 13 000 години

Вулканично изригване. Изображение: © Eva Kali / stock.adobe.com

Древни седименти, открити в пещера в централен Тексас, изглежда разрешават мистерията защо Земята се е охладила внезапно преди около 13 000 години. Проучването им е проведено от Майкъл Уотърс, директор на Центъра за изследване на първите американци и изтъкнат професор в Тексаския университет A&M; колегите му от Университета Бейлор и Университета в Хюстън. Те публикуваха своят труд в Science Advances.

Някои изследователи смятат, че събитието, което причинява солидно охлаждане на планетата (с цели 3 градуса по Целзий) най-вероятно е било причинено от космическо въздействие върху Земята, като например метеорен сблъсък.
Но Уотърс и екипът му откриха, че доказателствата, оставени в слоеве утайка в Пещерата Хол, почти сигурно са резултат от вулканични изригвания.
Пещерата Хол съдържа утаечни записи, които се простират над 20 000 години назад във времето и той за първи път започва изследванията си върху тях през 2017 година.

„Това е изключителен запис, който предлага уникална възможност за интердисциплинарно сътрудничество за изследване на редица важни научни въпроси“, казва Уотърс. „Един голям въпрос беше, имало ли е космическо въздействие в края на последната ледникова епоха, преди около 13 000 години, когато ледените шапки, покриващи Канада се стопяват, което да е предизвикало рязкото охлаждане, върнало северното полукълбо обратно в ледниковия период за допълнителни 1200 години? „

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 135 на списанието.

Вземи само този брой в PDF >>