Археология История

Изгубеният град на Александър Македонски е намерен в Ирак

„Изгубен“ град, смятан за основан по времето на Александър Македонски, е бил открит при археологически разкопки в Северен Ирак, десетилетия след като мястото е забелязано за пръв път от американски шпионски сателити, съобщават британските медии.

Снимки от руините на древното селище Калатга Дарбанд (Qalatga Darband) биват публикувани още в средата на 90-те години, ала поради политическата нестабилност в страната при управлението на Саддам Хюсеин, археологическите проучвания са затруднени в продължение на години.

През последните години, с помощта на дронове, археолози от Британския музей успяват да се натъкнат на голям брой артефакти, които разкриват следи от гръко-римско влияние.

Смята се, че селището е било основано на място, през което е преминавал маршрутът на завоевателя, когато след историческата битка при Гавгамела от 331 г.пр. Хр. той преследва персийския цар Дарий III.

„Още е рано да се говори, но смятаме, че сме попаднали на оживен град на пътя между Ирак до Иран. Само си представете как местните жители осигуряват вино на преминаващите войници!“ – споделя пред The Times главният археолог в проекта Джон Макгинис.

Статуите на гръко-римски божества, керамиката, винените преси и глинените керемиди, открити на мястото, говорят за силно гръцко влияние. Според учените поне една част от Калатга Дарбанд е била основана през II и I век пр. Хр. от селевкидите – елинистична династия, зародила се и управлявала след Александър Македонски. След тях народът на партите построява допълнителни укрепления, за да се предпази от римските нашествия.

В южната част на разкопките се намира каменна могила, а под нея – огромна, наподобяваща храм структура, в която са открити разрушени статуи, една от които най-вероятно на гръцкия бог Адонис, символ на умиращата и възкръсваща природа, а друга – фигура на седяща жена – на Персефона, годеницата на Хадес.

Близо до прохода за Раня изследователите откриват доказателство за съществуването и на още по-древно селище – крепост с 6-метрови стени, която според тях датира от VIII-VII век пр.Хр. и е била използвана от асирийците за контрол над притока на население.

На същото място учените попадат и на гроб с монета от периода на Партското царство. Надгробният надпис те свързват с цар Ород II, управлявал партите между 57 и 38 г. пр.Хр.

Превод: Наталия Стоева