Интервю с Румен Гущерски от Лабораторията по Физика на високите енергии в ОИЯИ – Дубна

1.  Кратка информация за изследователя: име, степен, звание, месторабота :
Румен Иванов Гущерски, научен сътрудник в Лабораторията по Физика на високите енергии в ОИЯИ – Дубна.
2. С какво се занимавате на работното си място? (Ежедневието на един учен) – проекти, изследвания, …
Участвам в експеримента COMPASS в CERN, изследващ спиновата структура на адроните. Това е един от експериментите по спинова физика, който се опитва да даде отговор на въпроса как се създава спинът на адроните (протони, неутрони и др.) от спиновете на фундаменталните елементарни частици, които ги изграждат (кварки и глуони). За целта се използват дълбоко-нееластично разсейване на поляризирани мюонни и адронни снопове от поляризирана (или неполяризирана) мишена. Натрупаните първични данни от детекторите се записват и след последваща реконструкция на събитията могат да бъдат анализирани. Моята работа беше свързана с реконструкцията на физическите данни, а сега се занимавам с физическия анализ. Това предполага работа в екип, взаимодействие и обсъждане на проблеми и резултати с колеги.
3. Какви са научните ви постижения (приноси) и каква е тяхната полза за обществото и икономиката?
Изследванията с които се занимава ОИЯИ са в областта на фундаменталната наука, която разширява нашето разбиране на реалността (вселената). Косвените ползи за обществото и икономиката са чрез приложната наука, чрез създаване на технологии и инструменти необходими за фундаментални изследвания, които по-късно намират важно практическо приложение за човечеството (подобно на технологията интернет, невронни мрежи, искуствен интелект и т.н.).
4. Какво ви мотивира да изберете професията на изследовател?
Мотивира ме любопитството и стремежа към знания.
5. В момента работя върху ……. което ще …….
В момента работя върху измерването на двойната спинова асиметрия при ексклузивно раждане на векторни мезони (ро-мезон) в процеса на разсейване на мюони от надлъжно поляризирана протонна и деутронна мишена , което ще доведе до защита на дисертацията ми.
7. Какво, според Вас, трябва коренно да се промени в България по отношение на науката?
Трябва да има визия относно науката и образованието в България. А в последните над 30 години такава няма.

8. Знаете ли че: (малко известен и интересен факт за специалността)

Само 20-30 % от спина на нуклона (протон или неутрон) се формира от спиновете на кварките.

9. В свободното си време обичам да: (хоби, спорт)
В свободното си време обичам да играя шах.