Интервю с проф. Илиан Илиев: „Без наука няма бъдеще. Знание се добива много трудно и много лесно се губи!“

Илиан Илиев е професор в Института по астрономия с Национална астрономическа обсерватория при БАН, доктор на физическите науки. Представлява Института по астрономия при БАН, като негова главна мисия е провеждането на фундаментални научни изследвания в областта на астрономията и астрофизиката.

Здравейте и благодаря, че се съгласихте да дадете интервю за списание „Българска наука”. Можете ли да ни кажете защо избрахте да се занимавате именно с това научно направление?

Проф. Илиан Илиев: Точно по времето, когато човек започва да се замисля какво иска да направи със себе си, първо полетяхме в Космоса, а после кацнахме и на Луната. При тези обстоятелства всичко някак естествено си дойде на мястото.

Кое беше нещото, което Ви запали да се занимавате с наука и кога се случи това?

Проф. Илиан Илиев: Имах прекрасни учители по физика и математика и още като ученик знаех, че ще се занимавам с наука. По-късно, в университета – завършил съм физика в СУ, астрономията измести всичко останало.

На каква тема беше последният Ви научен проект или статия? Разкажете ни малко повече за тях.

Проф. Илиан Илиев: Последната ни статия излезе преди около месец (лятото на 2018, бел. ред.) и има заглавие GT Ursae Majoris AB – a possible quadruple system“. Английският, както знаете, е съвременната „лингва франка“ в науката, поне в астрономията е така. Това е така, защото главна цел на една научна публикация е тя да достигне максимално бързо да максимално голям брой читатели. В тази статия се съобщават резултатите от нашите изследвания на звездата GT Ursae Majoris AB. Зад това сложно име се крие…

Цялата статия е публикувана в брой 113 на сп. Българска наука: тук!

Абонирайте се за списанието тук!