Направи дарение на училище!
- Кратка информация за изследователя: име, степен, звание, месторабота
Казвам се Иван Пейчев Йорданов. Завършил съм математика в Софийския университет „Свети Климент Охридски“ във Факултета по математика и информатика и съм защитил докторска дисертация в Института по механика на Българската академия на науките. В момента съм доцент в Университета за национално и световно стопанство и математик в Института по механика на БАН.
- С какво се занимавате на работното си място? (Ежедневието на един учен) – проекти, изследвания,
Моята работа се състои от две дейности – преподавателска и изследователска. По време на учебната година повечето ми време е ангажирано с преподавателска дейност. Всяка година изнасям лекции на около 700 студенти, като това върви със задължителните за обучението по математика изпити, консултации, проверка на домашни и т. н. Не малко време отделям и на административната работа покрай преподаването – нанасяне на оценките в протоколите, подготовка на задания за домашно, текущ контрол и т. н. Що се отнася до научната работа работя непрекъснато през годината – подготовка и участие на различни научни форуми, публикации и т. н. Не малка част от времето ми е посветено и на младите хора, които искат да се занимават повече с математика, например подготовка и участие в Националните студентски олимпиади по математика.
- Какви са научните ви постижения (приноси) и каква е тяхната полза за обществото и икономиката?
Заедно с други колеги от БАН от около 20 години се занимаваме с нелинейната теория на миграционните процеси. Считаме, че получените резултатите освен научно значение могат да намерят и приложение за предсказване и контрол на миграционните потоци, например в Европа. Заедно с японски колеги показахме успешната държавна намеса на японското правителство с цел стабилизиране цените и количествата на селскостопанската продукция, като използвахме анализа на времевите редове. Получили сме и точни реални решения на редица нелинейни частни диференциални уравнения, като тези решения са международно признати.
- Какво ви мотивира да изберете професията на изследовател?
Отначало беше влиянието на моите родители. По време на следването голямо влияние оказаха много мои преподаватели във ФМИ на СУ – проф. Д. Дойчинов, проф. Б. Боянов, проф. З. Запрянов, проф. К. Марков, проф. Е. Хорозов, проф. С. Марков. След СУ мощен за мен фактор беше научния ми ръководител проф. Николай К. Витанов, с когото работим и до днес. Освен че е един от най-добрите математици в България, от него научих и много за света на науката.
5. В момента работя върху ……., което ще …….
В момента освен с обучението на студентите работя и върху получаването на точни решения на някои нелинейни частни диференциални уравнения.
6. Какви проблеми срещат учените във вашата област (за професионалното си развитие и в работата си)?
Както всички знаем основния проблем е липсата на адекватно финансиране, като за да се издържа, учения трябва постоянно да работи, понякога и несвойствени за него дейности. Малкото средства които държавата отделя пък се предоставят на ФНИ, където веднага стават „плячка“ на различни псевдоучени, най-често свързани с бившата комунистическа номенклатура.
Друг не по-малко важен проблем е подценяването на университетското образование и научните степени от страна на БАН и някои от водещите университети в България. Например относно обучението по математика в повечето наши технически Университети за преподаватели по математика се назначават лица без необходимото висше образование и докторска степен по математика, само защото са роднини, познати и т. н. Тези т. нар. псевдоматематици не трябва и не могат в никакъв случай да преподават математика, което води до дълбоко и непоправимо понижаване качеството на образованието на съответния млад специалист.
- Какво, според Вас, трябва коренно да се промени в България по отношение на науката?
Трябва да се спре незабавно тенденцията „наши хора“ без необходимото образование и докторска степен да могат да се „изявяват“ (да стават преподаватели, даже и доценти и професори) в направления по което нямат никакви познания, например не е редно един машинен инженер да преподава математика или физика и обратно.