Интервю с Дмитрий Казаков от Лабораторията по теоретична физика в ОИЯИ, Дубна (Русия)

Петър Теодосиев: Първо можете ли да кажете кой сте и къде се намираме?

Дмитрий Казаков: Ние се намираме в лабораторията по теоретична физика на Обединения институт за ядрени изследвания. Лабораторията по теоретична физика е създадена през 1956 г. заедно с Института. Първият директор на лабораторията е академик Боголюбов. Можете да видите неговият портрет тук. Намираме се в офиса на директора на лабораторията. В момента аз съм директорът. Казвам се Дмитрий Казаков. Член съм на Руската академия на науките. Както казах, това е Лабораторията по теоретична физика.

Всъщност това е доста голям теоретичен институт. Имаме хора, които работят в различни направления на теоретичната физика, включително Физика на елементарните частици, Ядрена физика, Физика на кондензираната материя и Математическа физика. Всички заедно в лабораторията наброяваме повече от 200 физици от много държави. Осемнадесет са държавите-членки на Обединения институт и при нас има хора от всички тях. Също така има и хора от други държави, които временно работят в лабораторията. В момента в лабораторията работят хора от общо 25 държави, включително Индия, Иран, Япония, Китай и други. И разбира се, както казах, от държавите-членки на Обединения институт.

Петър Теодосиев: Можете ли да обясните защо Теоретичната физика е толкова важна и да кажете повече за Вашата област на работа?

Дмитрий Казаков: Добре. След като Институтът беше основан, е било решено да има отделна лаборатория по теоретична физика. Та тази лаборатория е трябвало да получава подкрепа от проучванията на института. В момента имаме хора, които работят заедно с експериментатори от различни лаборатории, като например Лабораторията по физика на високите енергии, Лаборатория ядрени проблеми, Лаборатория ядрени реакции, но разбира се, имаме и чисто теоретични изследвания.

Цялата статия, както и още много други, можете да прочетете в новият брой 148 на сп. Българска наука.
Подаряваме ти първите 41 стр. от брой 148 тук>>