Хранителните и водни системи, от които космонавтите ще имат нужда при пътешествия до Марс

Прототипът на космическата оранжерия, разработен по проекта TIME SCALE, показа, че е възможно да се рециклират хранителни вещества и вода за отглеждане на храна. Снимка: Karoliussen

Ако в бъдеще хората пътуват до далечни дестинации в космоса, като Луната или Марс, ще им се наложи за дълги периоди от време да живеят в сложни условия. И едно от ключовите предизвикателства е да се осигурят храна и вода за целия период, когато са далеч от Земята.

На Международната космическа станция (МКС) астронавтите са в състояние да получават ресурси от Земята чрез товарни космически кораби, посещаващи космическата станция, за което са нужни само шест часа. Но времето за пътуване до Марс е минимум осем месеца, така че достигналите до там космонавти ще трябва да се оправят сами.

Учените вече работят за решаването на този проблем. Те търсят начини астронавтите сами да произвеждат собствена чиста вода и да отглеждат собствена храна. И също така гарантират намаляване на риска от заразявания, за да бъдат астронавтите максимално обезопасени и здрави при продължителни мисии.

Питейна вода

Питейната вода е нещо, което мнозина от нас приемат за даденост на Земята, но нейното доставяне по време на космическите мисии е далеч по-трудно. МКС рециклира голяма част от водата си, използвайки химикали, но все още разчита на значителни доставки на вода от Земята, за да предостави на астронавтите си достъп до чиста вода.

Проектът наречен BIOWYSE, трябваше да намери решение на проблема с водата за дълги мисии. В него се разглеждат начините за съхраняване на вода за продължителни периоди, следенето й в реално време за замърсяване от микроби и след това раздаване на чиста питейна вода, когато е необходимо чрез обеззаразяване на водата с UV-светлина, а не с химикали.

Цялата статия можете да прочетете в новия брой 132 на списанието. Изтеглете броя от тук.