Гл. ас. д-р Зорница Камбурова от ЦК по персонализирана медицина, 3D и телемедицина, роботизирана и минимално инвазивна хирургия Леонардо Да Винчи

Гл. ас. д-р Зорница Камбурова е преподавател в Медицински университет – Плевен и изследовател в Центъра за компетентност по персонализирана медицина, 3D и телемедицина, роботизирана и минимално инвазивна хирургия Леонардо да Винчи, финансиран по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Тя е част от екип изследователи, организирани в Работен пакет 1, който е за персонализирана медицина. Те се занимават с две основни направления – онкогенетика и репродуктивен скрининг на двойки за моногенни заболявания.

Роля в проекта

По идея на хората от нейния екип в Центъра за компетентност по персонализирана медицина, 3D и телемедицина, роботизирана и минимално инвазивна хирургия, финансиран по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ е закупен модерен апарат – последно поколение секвенатор. Това реално е най-висшата технологична придобивка на генетичната общност, тъй като дава възможност да се прочете генетичната информация. С други думи, тази машина дава възможност да се прочете азбуката на генетичното заболяване на конкретен пациент, тъй като при всеки един тя може да е различна.

Настояща работа

Основното направление, с което се занимава, е рак на гърдата и на яйчниците. Освен в областта на онкогенетиката, работата ѝ върви в още две основни насоки. Едната е търсене на изменения в гени за предразположение, а другата е изследване на туморна тъкан и генетичния профил на туморната тъкан. Като целта е да се сравни профила на генетичното предразположение при жените, които са развили това заболяване, с генетичния профил на самия тумор.

Очаквания за бъдещето

Зорница Камбурова силно се надява след време нейното изследване да се окаже това, което ще ни помогне да лекуваме рака.

Всички визитки вижте тук: https://nauka.bg/category/centrove/