Древно насекомо, открито в кехлибар, е буквално единствено по рода си

Има ново попълнение в колекцията „насекомо в кехлибар“ – насекомо на 100 милиона години, с издути очи, извънземен вид и глава и с широко зрително поле.

Открито в Мианмар от George Poinar младши, почетен професор по ентомология от Орегонския щатски университет, насекомото – безкрила женска – е толкова странно, че е поставено в нов разред насекомо, като единствен представител към момента.

За заинтересованите от таксономията, това си е голяма работа. Приблизително 1 милион от насекомите, познати днес, са класифицирани в 31 разреда (оси, пчели и мравки, например, принадлежат на един разред, наречен ципокрили – Hymenoptera).

Сега обаче разредите стават 32.

Това, което налага насекомото да бъде поставено в нов разред са уникалните характеристики. Това е насекомо, различно от всяко друго, като се започне с триъгълната глава, която напомня на стереотипно извънземно, както се описва в научната фантастика.

Начинът, по който главата под формата на правоъгълен триъгълник се опира в основата си на врата на създанието е различно от всяко друго насекомо, според Poinar.

„Докато насекомите с триъгълна глава са често срещани днес“, пишат Poinar и съавторът Alex Brown в изследване, публикувано в списанието Cretaceous Research, „хипотенузата (най-дългата страна) на триъгълника е винаги свързана с основата на главата и врата с върха към върха на главата.“

Това насекомо е обърнало ситуацията: върхът е прикрепен към основата на врата. В такъв случай главата и странично разположените очи са предоставяли на насекомото поглед на 180 градуса, когато се е обръщало настрани, което му позволявало да хвърля по едно око на това, което се случва зад него, буквално пазейки гърба си.

Сякаш това не е достатъчно, насекомото отделяло химикал от жлезите на врата си, които, според Poinar, служели да отблъскване на хищници.

Poinar открил новото насекомо в Hukawng Valley, Мианмар. Вече има име – Aethiocarenus burmanicus и заема единственото място в разред Aethiocarenodea.

Дълги, тънки крака задвижвали тънкото, плоско тяло през живота му сред динозаврите. Вероятно живеело в пукнатини в кората на дърветата – всеядно, което се хранело с червеи, кърлежи и плесени. Въпреки чертите, които вероятно му помагали да оцелява ден след ден, като зрението, с което виждало назад, погребаното в кехлибар насекомо е изчезнало поради причини, които предстои да бъдат разкрити. Poinar и Brown мислят, че може да е изчезнало заради загуба на предпочитан хабитат.

„Никога не съм виждал нещо подобно“, казва Poinar в изявление за своето откритие. „Изглежда е уникално в света на насекомите и след значителна дискусия решихме, че трябва да бъде поставено в отделен разред.“

Poinar е в правото си да направи такава преценка. Той е експерт по растения и животни, които са били запазени в кехлибар, като например екзоскелета на насекомо, бълха с бактерията, причинила Черната смърт или безкрила оса, приблизително от същото време, от което е и извънземното насекомо.

В крайна сметка, извънземният вид на насекомото поразило изследователя.

„Най-странното нещо на това насекомо е, че главата му изглежда точно така, както често се изобразяват извънземните“, казва Poinar. „С дългата си шия, големи очи и странна издължена глава, си помислих, че прилича на извънземното от едноименния филм. Дори направих маска за хелоуин, която прилича на главата на това насекомо. Но докато носех маската, когато празникът дойде, изплаших децата толкова много, че се наложи да я сваля.“

Източник: Seeker