Как доц. Зорница Йорданова комуникира своята наука?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Статията е от брой 149 (януари 2022) на сп. „Българска Наука, вижте цялото списание тук>>

Видео от разговора може да видите тук>>

 

Петър Теодосиев: Първо се представете коя сте и защо комуникирате вашата наука?


РЕКЛАМА:

***

Зорница Йорданова: Здравейте на всички. Казвам се Зорница и преподавам в УНСС, като основните дисциплини, които преподавам са Управление на иновациите, Бизнес и информационни системи за икономисти и изобщо за бизнес хора. Това което най-вече се опитвам да направя със своите студенти е да ги накарам да вярват в мечтите си и че те са абсолютно способни да ги реализират. И разбира се аз и моите колеги се опитваме да им дадем не само знания, но и компетентности, умения и дори опит, чрез който те веднага след като излязат от университета да започнат да се реализират.

П.Т.: Кога започнахте своя влог?

З.Й.: Истината е, че комуникацията на науката не е част от самата наука, а всъщност би трябвало да бъде. И това е една изключително подценявана дейност, особено в България. В чужбина това не е точно така, аз изключително много пътувам покрай работата ми, посещавам конференции в най-различни държави и това, което съм забелязала е, че понякога българските учени се оплакват от липсата на финансиране. Първо че финансиране има доста за качествената наука, но второто нещо е, че въпреки това в другите страни комуникацията на науката е на много по-високо ниво. Когато казвам комуникация нямам предвид просто информация към зрителите и към гражданите за резултатите от научните изследвания. Аз имам предвид двустранна комуникация – от гражданите към учените и от учените на нормален разбираем език към гражданите. Разбира се не става въпрос само за обикновени граждани, които нямат интерес в една или друга сфера и наука, а дори общности с определени знания и интереси, които могат и колаборация с учени да искат да правят.

 

П.Т.: Да и бизнесът напоследък започна повече да се интересува как може да се кооперират с различни научни организации в тяхната област. Но пак липсва много информация къде да се срещат, какво могат да правят заедно, как да се използва научният продукт за създаване на бизнес или да се внедри във вече съществуващ бизнес. И това според мен е полезното, което ти правиш – нещо като тема за иновациите.

 

З.Й.: Истината е, че във всичката тази комуникация действително има някаква съществуваща дупка и това е като да тръгнеш на училище от 5-и клас и да бъдеш само до 10-и. В България има невероятни учени, но именно заради тази дупка между бизнеса, гражданите и учените някакси комуникацията няма как да бъде добре доставена. Така че аз това се опитвам да направя, чрез моят YouTube канал, който се казва “Бъдещето още днес”. 

Когато говорим за комуникация в науката всъщност трябва да имаме предвид, че понякога трябва и да образоваме зрителя допълнително. Защото науката е сложна, тя именно затова е наука – изцяло нови изследвания, изцяло нови резултати, които никой до момента не е изследвал. Но те за да бъдат комуникирани правилно и за да бъдат разбрани и инкорпорирани изобщо в ежедневието на хората, те трябва да бъдат комуникирани по един доста по-лесен език. И също така тази комуникация трябва да цели устойчивото постепенно образоване на зрителя. Затова YouTube каналът има за цел на разбираем език, абсолютно ежедневно, закачливо и с настроение да предоставя информация относно иновации и технологии, които се случват в нашия живот. Имам вече над 30 епизода за последната една година. Тези епизоди са в най-различни сфери като иновации и технологии в дрехите, иновации и технологии в столовете, в мебелите, във футбола дори, защото беше покрай Европейското първенство.

Имаше сега едно изследване, разпространено по традиционните медии, че българинът не се интересува от наука. Всъщност той не се интересува от науката по начина, по който тя се комуникира в момента. Така че това е посоката, в която трябва със сигурност да работим в момента. Моята цел в канал “Бъдещето още днес”, освен да забавлява зрителя, най-вече е да му доставя информация за толкова динамично случващите се новости и по някакъв начин да го подготвя за утрешния ден, който понякога настъпва толкова бързо, че ако не сме достатъчно добре информирани, няма да можем да се справим. Това всъщност прави науката във всички свои сфери – подготвя ни за утре.

Но дали определен тип съдържание ще бъде представен под формата на ютуб канал, подкаст или обикновена лекция, тези неща страшно много се променят. Аз съм била студентка преди 15 години и си спомням скучните лекции, въпреки че съм имала невероятни преподаватели. Но малко или много го има това клише за скучна лекция, хората едва ли не заспиват и т.н. Сега вече нещата не са така, дори в лекциите с моите студенти всичко е страшно динамично, те непрекъснато имат задачи, дори такива, в които гонят часовник за да се справят. По същия начин и съдържанието в ютуб канала се променя, защото и публиката се променя. И слава богу тя осъзнава, че вече няма нужда от клишета и от рамки.

П.Т.: Точно, защото вече има толкова много съдържание, което ти можеш да си избираш. И това, което вие правите, е пример как много други докторанти, млади учени, доценти, професори, хора, занимаващи се със сериозна наука, могат да правят и сериозна комуникация. Защото много хора казват “Аз трябва да сляза на друго ниво, аз трябва да се принизя”. Докато според мен е точно обратното – ти трябва да качиш следващ левъл, за да отидеш на комуникация на науката, а не да слезеш някъде. Хората които правят сериозна наука, но не могат да я комуникират, се оправдават, че е много просто да се говори на елементарен език за обществото, а реално е по-трудно.

З.Й.: Напълно съм съгласна с това, което казвате и искам да добавя, че – да, много по-трудно е и си заслужава. Това е моето послание – заслужава си да комуникираме науката, да изградим нови умения за да можем да го направим, за да можем да комуникираме към колкото се може повече хора. И това си заслужава, за гражданите, за обществото, за бизнеса и за бъдещето ни.

Така че заповядайте в YouTube канал “Бъдещето още днес” (на български се изписва). Канал за технологии и иновации във всички всевъзможни сфери от живота ни. Заповядайте, абонирайте се и бъдете подготвени за утрешния ден.