ДНК на „Ирландски фараон“ хвърля светлина върху древни гробници

При изгрев слънце по време на зимното слънцестоене светлинен лъч осветява централната подземна камера на Нюгрейндж, ирландска гробница на 5000 години в долината на река Бойне. Снимка: Ken Williams

Корица на брой 131 – където е поместена статията.

Огромните погребални могили от каменната ера в долината на река Бойне, на около 40 километра северно от Дъблин, са толкова впечатляващи, че районът е наречен Ирландската Долина на царете. А нов анализ на древна човешка ДНК от Нюгрейндж, най-известната от могилите в Ирландия, сочи че древните ирландци може би са имали доста общо с египетските фараони.

Екип от ирландски генетици и археолози съобщава, че човек от сърцето на Нюгрейндж, чиито кремирани останки са били изследвани, е плод на първостепенна кръвосмесителна връзка между родител и дете, или брат и сестра. Откритието, комбинирано с други генетични и археологически доказателства предполага, че хората, които са изградили тези могили, са живели в йерархично общество с управляващ елит, който се е смятал толкова близък до божествения, че подобно на египетските фараони са имали право да не спазват иначе строгото табу за кръвосмешенията.

В Ирландия преди повече от 5000 години хората са обработвали земята и отглеждали добитък. Но също така те, подобно на съвременниците си в цяла Европа, са създали зашеметяващи паметници за своите мъртви аристократи, някои с точни астрономически ориентации. Стоунхендж, по-късен мегалит в същата широка традиция като Нюгрейндж, е известен с това, че е построен в съответствие с лятното и зимното слънцестоене. Централната подземна зала в Нюгрейндж е построена така, че когато слънцето изгрява около времето на зимното слънцестоене, то осветява цялата камера през отвор в покрива.

Археолозите отдавна се чудят какво общество е изградило такава структура, която според тях трябва да има ритуално или духовно значение. Ако, както показват новите открития, обществото е почитало акта на кръвосмесителния съюз, като е погребало останките им на това най-свещено място, тогава древните ирландци може би са имали управляваща религиозна йерархия, може би подобна на тези при древните общества в Египет, Перу и Хаваите, които също позволяват кръвосмесителни бракове между брат и сестра.

В мащабно проучване на древна ДНК от костни проби, събрани по-рано от ирландски гробници на хиляди години, изследователите са открили и генетични връзки между хората, погребани и в други ирландски погребални камери. Това предполага, че хората от управляващият елит са били тясно свързани едни с други.

Нюгрейндж (Newgrange), обхваща пространство от над 1 декар, като предната му стена е реконструирана. Снимка: Ken Williams

Даниел Брадли, от Trinity College, Дъблин, специалист по древна ДНК, който ръководи екипа с Лара Касиди, специалист по популационна генетика и ирландска праистория също в Trinity College, споделя че генома на човека, който е продукт на кръвосмешението е бил пълна изненада за тях. Те и техните колеги съобщават за своите открития в списание Nature.

Нюгрейндж е част от некропол, наречен Bru na Boinne, или Дворецът на Бойне, датиращ от преди около 5000 години, който включва три големи гробници и много други паметници. Това е един от най-забележителните монументални обекти от неолита в цяла Европа.

От всичките гробници в района, д-р Брадли казва, че “Нюгрейндж е апогей“. В него са вложени цели 200 000 тона пръст и камък, някои донесени от километри разстояние от това място. Освен това има точна ориентация към зимното слънце.

Всеки път, „когато влезете в камерата, усещате че това е едно вдъхващо страхопочитание пространство, това е лиминално пространство, място, което вдъхва някакво благоговение“, казва д-р Брадли.

Това, че кост от това място, предизвика такъв геномен шок съвсем не е случайно. Тя със сигурност трябва да е била на видна личност, според разсъжденията на изследователите. Погребаният не е бил поставен там случайно и произходът му също едва ли е случаен. „Цели компоненти от генома, които той е наследил от майка си и баща си, бяха напълно идентични“, казва д-р Брадли. Изводът беше неизбежен: „Това е фараон, казах аз, това е ирландски фараон.“

Първоначално той и колегите му въобще не предполагаха какво могат да открият. Генетиците анализираха древните кости, за да съвместят 42 генома на неолитните ирландски фермери като част от проект за реконструкция на цялата генетична история на Ирландия.

Изследователите взеха ДНК проби от човешки останки от четирите вида погребения в Ирландия, от най-простите до най-сложните. Те използваха техники, подобни на тези, които компаниите днес използват с цел печалба, за да помогнат на хората да открият непознати роднини и връзки с предци. Това включва търсене на удължени части от ДНК, които са общи за различните проби, вместо да се сравняват средните разлики в отделните гени. „По-скоро е като да погледнем на изреченията, а не на буквите“, обяснява д-р Брадли.

Генетиците секвенирали четири пълни генома. Другите, както е често срещано при този вид изследвания, бяха частични.

План от 19 век на гробницата на Нюгрейндж, показващ централна камера в края на дълъг коридор. Изображение: Science Source

Дейвид Райк от Харвардския университет, един от специалистите по древна ДНК, който е проследил мащабния обхват на праисторическата миграция на хората по целия свят и не е участвал в тези изследвания, нарече статията в списанието „невероятна“.

„Мисля, че това е част от бъдещата вълна, с която древната ДНК ще хвърли светлина върху социалната структура, което наистина е едно от най-вълнуващите ѝ обещания“, казва той, въпреки че има някои резерви относно доказателствата, че елитът е генетично отделен от обикновените хора, един вид изолирано владетелско родословие.

Бетина Шулц Полсон, археолог от Университета в Гьотеборг (Швеция), казва, че откритието на учените, което предполага религиозна йерархия, е „много привлекателна хипотеза“. Миналата година д-р Шулц Полсон изказа предположение, че мегалитната технология, която за пръв път се появява в Европа преди около 6 500 години, произхожда от п-в Бретан и се е разпространила, включително и по море, по бреговете на Атлантическия океан и така до Англия и Ирландия. Известни са около 35 000 от тези паметници, а най-известните привличат тълпи от туристи, понякога заради историята и археологията, а понякога и заради духовната сила, която излъчва мястото.

Д-р Шулц Полсон уточнява, че по същество не се знае нищо за структурата на обществата, изградили древните мегалити. Но технологията и обществата, които са я използвали, са се развили с течение на времето.

Нюгрейндж датира от преди около 5500 години, 1500 години след появата на първите европейски мегалитни структури. Създаването на тези паметници започва след като селското стопанство се появява в Европа, донесено от огромна миграция на анадолски фермери, разселили се преди около 9 000 години. Д-р Райк е един от изследователите, документирали как тези фермери, чийто генетичен профил се различава от европейските ловци-събирачи, постепенно заселват Европа.

Какво точно се е случило между тях и местните ловци-събирачи не се знае, но постепенно, съдейки по съвременната и древната ДНК, тези ловци-събирачи постепенно изчезнали. Днес, след много вълни от последващи миграции, тяхната ДНК се съдържа само като блед остатък у съвременното население.

Ирландските геноми показват, че хората в тези гробници са били потомци на анадолски фермери. Изследователите откриха следа от коренното население на Ирландия при два индивида, казва д-р Брадли. Въпреки че това е малко количество, то показва, че все пак е имало някакво взаимодействие между фермерите и ловците-събирачи.

Публикацията е богата и на други подробности, включително откритието, че едно бебе е имало синдром на Даун. Авторите смятат, че това е най-старото свидетелство за синдрома на Даун. Химическите изследвания на костта също показаха, че кърмачето е било кърмено и че е било поставено във важна гробница. И двата фактора предполагат, че то е било добре обгрижвано в съответствие с многобройни други археологически находки на деца и възрастни със заболявания или увреждания, които вече са можели да бъдат изхранвани след появата на земеделието и производството на зърнени излишъци.

Работният процес в Нюгрейндж през 2007 г. Снимка: The Irish Image Collection / Design Pics Inc./Alamy

Д-р Касиди допълва, че са открити ДНК и в други останки, които сочат, че близките на мъжа, който е дете на кралско кръвосмешение, са били поставени в други значими гробници. „Този човек изглежда образува ясно изразена генетична група с други индивиди от древни гробници на острова“, казва тя, като добавя, че „намерихме и няколко преки родствени връзки“, древни геноми на хора, които са били далечни братовчеди. Това допринесе за оформянето на хипотезата, че е имало елит, който ръководел изграждането на могилите. В този контекст има смисъл в това кръвосмешението да е умишлено. Това не е нещо, което може да се докаже, разбира се, но и други общества насърчават кръвосмешението между братя и сестри, и то съвсем не само египтяните. Братя са се женили за сестри и в древните Хаваи и в Перу при инките.

„Малкото примери, в които това е социално прието, са изключително стратифицирани общества с елитна класа, които единствено са в състояние да нарушават правилата“.

Според д-р Райк изследването има последствия и извън конкретните открития. Той казва, че това е ново направление в древните изследвания на ДНК, което излиза извън откритията на широки модели на праисторическата миграция на човека. Сега генетичните данни могат да помогнат да се очертаят социалните структури на конкретни общности, като тази в Ирландия, толкова изгубени в дълбоката древност, че са били почти невъзможни за дешифриране.

Д-р Райх казва, че има резерви по отношение на едно от заключенията в списанието. Изследователите съобщават, че членовете на елита, тези, които са намерени в най-богатите гробници, са били по-близо един до друг генетично, отколкото до хората, намерени в други, по-прости погребения. Но по-простите погребения и погребенията с по-висок статут са разделени от стотици години, така че сравнението не е много коректно. Може би генетичният състав на обществото, което е било малко като брой, се е променил за няколко века. Д-р Брадли признава, че това е възможно алтернативно обяснение.

Последното парче от пъзела, за което докладваха изследователите, не беше нито археологическо, нито генетично, а фолклорно. Описание на ирландски топографски  имена, записани около 1100 г., разказва приказка за крал Бресал, който е спал със сестра си. Резултатът от това е бил, че Доут, могилата до Нюгрейндж, е била наречена Фертае Гуиле, или Могилата на греха.

Идеята, че народната памет може да запази история на 4 000 години, може да изглежда безсмислена, но съществуват и народни приказки, че боговете са изградили тези гробници, за да повлияят на слънчевия цикъл. И въпреки това Нюгрейндж със слънчевото си подравняване е бил покрит от земята през Средновековието. Той е разкопан, а ориентацията към зимното слънцестоене е открита чак в началото на 20 век.

Митовете може да са объркани, но приказката за слънчевия цикъл всъщност има някаква основа, което говори, че може би историята за кралското кръвосмешение се препотвърждава от всички тези свидетелства.

Централната погребална камера в Нюгрейндж. Снимка: Ken Williams

Източник: nytimes.com

Ако ви хареса статията вижте и другите от този брой:

СЪДЪРЖАНИЕ:

• – Карина Ангелиева за научните проекти и организации в контекста на Covid-19 – 8 стр.
    – Ролята и трансформацията на библиотеките по време на пандемията – 15 стр.
    – “30 под 30 Европа 2020”: Иноватори в науката и здравеопазването от целия континент (класация на Forbes) – 28 стр.
    -ДНК на „Ирландски фараон“ хвърля светлина върху древни гробници – 45 стр.
    –  Еволюцията на коронавируса очертава неговият път от животните към хората – 53 стр.
    – НИКОГА НЕ ВЯРВАЙ НА КАРТАТА – 56 стр.
    – Близо милион кралски пингвини изчезнаха без следа от малък остров – 66 стр.
    – Експедицията, която ще хвърли светлина върху нощния живот на арктическата зима – 72 стр.
    – Ледените стени на Антарктида защитават глобалния климат – 82 стр.
    – Гражданска наука – какво е това и защо е толкова важно? – 85 стр.
    – Доколко неандерталците са се приспособили към живот край морето – 91 стр.
    – Редовните физически упражнения помагат в борбата срещу рака – 95 стр.
    – Най-пагубните епидемии в историята на човечеството (Част 2) – 99 стр.
    – “Два тройни гроша на Стефан Батори(1576-1586) от София” – 105 стр.
    – Някои тенденции в маркетинга, маркетинговите стратегии при електромобилите в контекста на екологичната устойчивост – 110 стр.
    – Триъгълникът на Паскал, измеренията и числото 3 – 123 стр.
    – ДИМИТЪР ХАДЖИВАСИЛЕВ – ДАРИТЕЛЯ – 132 стр.

Вземи броя за 2,50 лв. или абонамент за 1 г. (30 лв.)