CRISPR дебат, предизвикан от втората публикация за редактиране на човешкия ембрион

Китайски изследователи съобщиха тази седмица, че са използвали техниката за генетично редактиране CRISPR, за да модифицират генома на човешкия ембрион така, че той да стане резистентен на ХИВ. Статията е едва втората, засягаща етичния въпрос за генетична редакция на човешки ембриони. Учените от Guangzhou Medical University в Китай се опитали – с ограничен успех – да модифицират гена CCR5, който кодира клетъчния рецептор, който се използва от вируса на ХИВ, за да навлезе в Т-клетките. Изследователите използвали дефектни ембриони, които не били жизнеспособни и ги унищожили след 3 дена.

Статия, публикувана от друг китайски екип през април 2015 и посветена на редактирането на ембриони, предизвика световен дебат за етичността на подобни експерименти и доведе до призиви за мораториум на тези изследвания. Въпреки всичко, международна научна среща на върха, проведена през декември 2015, заключи, че редактираните ембриони не трябва да бъдат имплантирани в матката на жена, за да започне бременност, но изследванията в тази област трябва да продължат.

Какви точно проучвания трябва да се провеждат, все още не е ясно, но властите във Великобритания са одобрили едно такова изследване, чиято цел е да се разбере ранното развитие на човека. Остава въпросът дали експериментът с редактирането на гена CCR5 е било наложително да се извършва върху човешки ембриони.

Източник: http://www.sciencemag.org