Болестите на венците отварят път на редица инфекции

В продължение на векове, устата и тялото са били разграничавани едно от друго, когато става въпрос за здравето на човека. През Средновековието зъбите са били оставени на грижите на бръснарите, които можели да обръснат клиента и да му извадят кътник с еднаква лекота. През 18-ти век, френският хирург Пиер Фошар написал Трактат за зъбите, основавайки стоматологията като самостоятелна наука.

Отвъд Канала, в Англия, с развитието на медицината през 19-ти век, хирурзи и стоматолози се впуснали в борба за власт. В съвременните Американски щати, след като медицината беше обвързана със застраховката на работодателя и Medicare, пропастта между медицината и стоматологията стана още по-голяма. Покритието на застраховките започва от гърлото.

Така, когато Salomon Amar, специалист по пародонтология от Университета на Бостън, започнал да изследва връзките между бактериите в устната кухина и сърдечните заболявания при животни в края на 90-те, реакциите били хладни. „Много кардиолози ме смятаха за малко луд” – казва той. Все още има много скептици, но същите молекулярни методи, които драматично измениха разбиранията ни за чревния микробиом, сега позволяват на учените да проследяват и изследват бактериите в устата. Защитниците на връзката между артериалните заболявания и микроорганизмите се надяват да намерят убедителни доказателства за подозренията си, докато изследват връзките между болните венци и други състояния, включително рак, артрит, диабет и дори Алцхаймер.

Работата на Amar има много голямо значение за общественото здраве, като се има предвид, че 65 милиона американци страдат от заболявания на венците, които възникват, когато бактериите ги възпалят и могат да доведат до ерозия на венците и костта. Ако се окаже, че те предизвикват и други заболявания, лекарите ще разполагат с нов и относително лесен начин за превенцията им.

Прочетете целия материал в първия брой на новото списание „Българска наука и медицина“: тук.