Бактерии може би провокират рак на дебелото черво

© DANIELA BECKMANN

Streptococcus gallolyticus стимулира растежа на тумора в лабораторни съдове и при опитни мишки.

Вредната бактерия може да влоши рака на дебелото черво. Streptococcus gallolyticus стимулира растежа на някои ракови клетки на дебелото черво в лабораторни съдове и при мишките, съобщават изследователи на 13-ти Юли в PLOS Pathogens. Изследователите открили, че Streptococcus gallolyticus стимулира верижна биохимична реакция, за която вече е било изчестно, че е включена в развитието на рак на дебелото черво.

За да ускорят растежа си, бактериите трябва да бъдат в директен контакт с туморните клетки, но как точно бактериите постигат това все още е неизвестно. Микробиологът Yi Xu от университета в Тексас, Хюстън A&M University Health Science Center, казва,  че допълнителни изследвания могат да помогнат на учените да намерят пътя за блокиране на микробното действие, което ще доведе до по-добро лечение на колеректалния рак.

Хората, които имат сърдечна клапа или кръвни инфекции, причинени от Streptococcus gallolyticus (известна повече като Streptococcus bovis) често  страдат и от колеректални тумори. Бактерията е също така открита и при някои пациенти с растеж върху тумори на дебелото черво. Но лекарите не можеха да разбера от асоциативни проучвания дали бактерията е  оказвала натиск върху туморите, или е била просто от доброкачествените посетители.

Xu и неговите колеги отгледали Streptococcus gallolyticus в лабораторни съдове заедно с няколко различни типа човешки клетки. Три типа от раковите клетки на дебелото черво растат по-бързо, продуцират около 50 до 60% повече клетки за 24 часа, когато са култивирани с бактерии, отколкото, ако са без бактерии или с безвредни бактерии като млечнокиселата бактерия Lactococcus lactis. Нормалните човешки клетки на дебелото черво, клетките на бъбрека, раковите клетки на белия дроб и двата от щамовете на раковите клетки на дебелото черво не реагират на бактериите. Тези резултати означават, че бактерията не стимулира всички ракови заболявания на дебелото черво, споделя Cynthia Sears, която е специалист по инфекциозни болести в университета по медицина Джонс Хопкинс, която не е участвал в изследването. Също така тя споделя, че откритието на това кое прави някои клетки по-уязвими към бактериите, е важно за бъдещи проучвания.

Мишки, инфектирани със S. gallolyticus, са склонни към развитие на рак на дебелото черво и имат повече тумори, отколкото тези, които са инокулирани с L. lactis или с физиологичен разтвор.

Xu и неговите колеги не познават всички детайли за това как S. gallolyticus стимулира растежа на рака на дебелото черво. Но изследователите откриват, че когато бактерията се прикрепи към раковите клетки на дебелото черво, микробите засилват сигнала, изпратен през релейната верига, известен като бета-катенинов път. Вече е известно, че този път е включен в генерирането на колеректални тумори. Изследователи имат доказателства, че S. gallolyticus може също така да работи и през други химични, сигнални пътища, за да увеличи растежа на рака на дебелото черво.

Според Xu, не е ясно дали бактерията може да предизвика рака на дебелото черво.

Изследователите трябва да проучат и как S. gallolyticus работи заедно или против други микроби в дебелото черво, съобщава Ran Blekhman, който е генетик в Университета на Минесота. Той споделя, че проучването е част от тенденцията за установяване на функциите на микробите в организма. Това е основата към следващата стъпка в микробиологичните изследвания.

Превод: Анита Александрова Николова