10 съвета към сайта на издателството на БАН

 

След като направих видео как да се поръча списание „Природа” от издателството на БАН, тъй като според мен много хора не са чували за списанието, а и онлайн магазинът на издателството е доста сложно направен, реших, че искам да помогна с нещо повече, а именно да дам няколко идеи как да се подобри сайтът.

Направих по-обстоен анализ на сайта на издателството и описах какво според мен може да се подобри и как точно да се направи, т.е. да им дам директни решения на проблемите, които виждам. Първоначалната идея беше да бъде блог пост, който да е публичен и да им изпратя линк, за да го прочетат.

В последствие реших първо да го препратя на мои познати в БАН и те да ме съветват как и на кого да го покажа първо, за да се вземат необходимите мерки и изобщо да не качвам материала в блога си.


РЕКЛАМА:

***

Ето какво се случи след като го изпратих на издателството.

Изпратих на ръководството на издателството имейл, че сайтът им е хакнат:

След няколко минути получих обаждане от гневна жена, която не се представи и според която не е трябвало да изпращам към издателството това писмо, а към фирмата, която им поддържа сайта и че тя не разбира нищо от програмиране, а фирмата се занимавала с тези проблеми, но не тя и е недопустимо да я занимавам с това. Също така ме попита дали знам колко често получават писмо, озаглавено „10 начина как да се подобри сайтът на БАН” и за пореден път повтори, че тя е просто потребител и не разбира, а аз трябва да пиша на фирмата, която им прави сайта, а не на нея и ми затвори.

Исках да окажа някаква подкрепа на издателството, тъй като от 15-годишен се занимавам с популяризиране на науката в България и целта на БГ Наука е да помага (въпреки отказите) на хората, които се занимават с наука в България.

След тази случка, все пак публикувам текста тук.

10 съвета към сайта на издателството на БАН

 

 

 

(Това е статия, която започнах да пиша за сайта НАУКА.БГ, но реших да ви я изпратя и видите вие и дали бихте искали да работим заедно по решаването на тези проблеми)

От около две години БГ Наука освен издаване на онлайн научни списания ние се занимаваме и с дигитален маркетинг и създаването и поддържането на онлайн магазин, който издържа целия проект БГ Наука.

За да не бъда грешно разбран още в началото искам да кажа, че всичко това е от добронамерени чувства и тези съвети не са, за да се заяждам, а наистина ако мога да бъда полезен по някакъв начин.

През годините БГ Наука работеше добре с издателството „Проф. Марин Дринов“ и с някои от служителите сме били в много близки отношения. (Повечето които познавахме вече не работят там вече).  С тези съвети искам да покажа как може по-добре самото издателство да продава книгите и списанията, които издава и повече хора да бъдат наясно с работата на българските учени, което пък ще помогне и за цялостното подобряване на настроенията от обществото към БАН и науката в България.

 

  1.     SSL сертификат и сигурност

Първо и най-важно трябва да се отбележи, че антивирусната ми програма показва, че сайта baspress.com има вирус и буквално ми блокира сайта през браузъра.

Може да се види тук: https://transparencyreport.google.com/safe-browsing/search?url=baspress.com

Трябва добре да се види причината и да се направи сканиране на сайта.

Също така това има вероятност да е и заради липсата на SSL сертификат , което е https://, т.е. в моемнта няма това S след http, а от 2017 г. всички търсачки и браузъри показват сайтове, които нямат SSL сертификат като несигурни и опасни.

 Решение:

На първо място трябва да се вземе SSL сертификат и да се види дали този проблем ще продължи.

 

  1.     Софтуер

Виждам, че самия магазин е направен специално за вас, но това колкото и да си има своите плюсове има и големи минуси. Един от минусите е, че когато е направен може да е бил актуален, но през 2018 г. изглежда много остарял и неподдържан с лоша навигация.

Сайт на което и да е издателство трябва да изглежда толкова добре, че всеки който е в сайта буквално да иска да си купи книга.

Ето няколко примера: https://ciela.com/, https://www.helikon.bg/, https://www.orangecenter.bg, https://www.booktrading.bg/ и др.

 Решение:

Вече в България има няколко готови решения за онлайн магазини. Това означава, че може да си направи всеки онлайн магазин стига да заплати таксата на месец за ползване на услугата. Магазина може да се намира на техен сървър и цялата подръжка да е за сметка на тези, които правят самия софтуер за онлайн магазин.

Вие само добавяте продуктите и управлявате магазина, като всичкчи включват над 50 до 100 модула за по-добра фунционалност (доставка, маркетинг, видове плащания, отстъпки, промоции и т.н. и т.н.

Ето и някои примери, които могат да бъдат добри решения:

https://www.superhosting.bg/online-store-pricing.php

http://seliton.bg/page/241/paketi-za-startirane-na-onlayn-magazin.html

https://www.gombashop.bg/ceni-na-online-magazin.html

 

  1. Дизайн

Дизайна и фунцианалността са основната причина (след продукта), която клиента купува онлайн. Ако сайта не изглежда добре и не може лесно и бързо да се купи продукта, то клиента веднага излиза от сайта и се отказва от това да направи поръчка.

За съжаление сайта на издателството на БАН е точно такъв. Поръчка се прави изключително трудно. Също така не изглежда никак добре и не е привлекателен за потребителите.

Решение:

Давам пример от горните сайтове как веднага може да имате готов онлайн магазин за книги:

https://universal.gombashop.com/

https://www.superhosting.bg/tmpcache/i/k/ka255df9c84f81.jpeg

http://seliton.bg/userfiles/galleries/Free%20Templates%20-%20New%20Boutique/large/gallery_211.jpg

 

  1. Да няма нужда от регистрация

Една от основните причини потенциални клиенти да се откажат да направят поръчка в даден магазин е задължителната регистрация. Средно един потребител трябва да се регистрира постоянно в различни сайтове за различни услуги и това е умръзнало и дори е приело негативен ефект в интернет. Ако някой иска еднократно да си поръча дадена книга или списание и заради това трябва да се регистрира и попълва множество полета – той просто се отказва.

За това е важно да има функция и за поръчка без регистрация.

Решение:

Чисто технически да се премахне това като задължителна стъпка и да се иска информация за доставка, като по този начин пак се иска имейл, но без потребителя да се регистрира в сайта.

Горните софтуерни решения дават подобна възможност

Доставка:

В момента до колкото виждам (тъй като съм правил поръчка през магазина) може да се поръча само на адрес без възможност в офис на доставчик. Над 90% от всички поръчки в интернет се доставят от три фирми (Спиди, Еконт и Рапидо), като първите две са най-предпочитаните, тъй като имат най-много офиси из страната. Голяма част от клиентите предпочитат да получат пратката си в офис на доставчик, тъй като могат да я вземат в удобно за тях време.

Решение:

Горните готови решения за онлайн магазини имат вградени модули към трите най-големи доставчици в България и с един бутон се генерира товарителница, а отделно клиентите могат да избират освен личен адрес и между хилядите офиси за доставка.

 

  1. Видеа

Повече от прекрасно е, че има секция с видеа на сайта, но те са достъпни само от сайта, без достатъчно добър плеър и още по-лошото е, че са Flash. Още преди повече от две години Флаш-а спря да се използва, а от година почти всички браузъри спряха да го подържат, което означава, че на 99% от потребителите тези видеа няма да се показват и те няма да могат да ги видят.

Решение:

Най-добре е видеата да се качват в YouTube, където ще бъдат достъпни до всички, а от там лесно ще може да се интегрират и на сайта на издателството и по този начин реално всеки ще може да види и чуе какво имат да кажат авторите на книгите.

 

  1. Фб страницата

Разгледах Фб страницата на издателството и за мое разочарование видях, че не само няма постове свързани с книгите, а и като цяло активността е много слаба. По последни данни има над 3,5 милиона българи активни във Фб всеки месец. Това означава, че най-лесно може да се намерят всички заинтересовани към продуктите на издателството е Фейсбук.

Решението:

Създаване на план за съдържание във Фб, както и рекламна кампания там, която да донесе добри продажби.

Само трябва да има активност и комуникация с хората, те сами ще започнат да намират това, което ги интересува, стига да им се напомня.

 

  1. Имейл кампания

Това е един от най-важните канали, които трябва да се използва правилно. От известно време съм клиент, т.е. имам регистрация и съм правил поръчка през онлайн магазина, но не съм получил никакъв имейл, който да ми предлага нови заглавия или нещо, което би ми харесало.

Решение:

Да се правят кампании на всички регистрирани потребители с последни книги, видеа, списания и др. съдържание, което може да е интересно на клиентите и да ги накара отново да направят поръчка.

 

  1. Блог на издателството

Много е важно щом има цяло издателство и толкова много книги и връзка с авторите да има и блог, тъй като съдържанието на блога ще връща вече съществуващите клиенти към магазина, но най-вече ще докарва много нови хора, които чрез съдържанието на блога ще се запознават с книгите и ще си ги купят.

Решение:

Най-лесно може да се започне с обзор на най-продаваното от последната една година, после интервюта с автори, представяне на най-новите книги и т.н Също така и статии за това каква дейност извършва самото издателство освен проджбата на книги, как помага на различните научни институти и учени, и всичко в тази област.

Това би докарало много хора, които биха били потенциални клиенти.

 

  1. Какво друго освен книгите извършва издателството

Освен продажба на книги каква друга дейност има самото издателство като част от Българската академия на науките. От съществуващия сайт не става ясно защо трябва БАН да има издателство и какво точно прави то?

Решение:

Освен статии в блога и видеата трябва много добре да се комуникира функциите на самото издателство и защо те са важни за БАН. Това може да стане към блога, но и в различна страница към самия сайт.

 

  1. Responsive дизайн

Това означава дизайн, който се променя в зависимост от какви устройства се отваря сайта, т.е. да може през мобилен телефон всеки спокойно да може да влезе, да разгледа и да си поръча каквото иска. В момента това е почти невъзможно от настоящия сайт. Първо че Гугал не показва в своите резултати през телефон сайтове, които не са с Responsive дизайн, но дори някой да влезе веднага ще излезе, тъй като практиката показва, че потребителите не разглеждат сайтове, които не са пригодени за телефон, а за поръчване дори няма и да говорим. Изглеждат недоверчиви и остарели.

Решение:

Горните решения за онлайн магазини предлагат към функциите си такъв тип дизайн. Те. в момента няма нито един сайт, който да не е пригоден за мобилни телефони, който да иска да има посещения.

 

Какво предлагаме от БГ Наука

Ние се занимаваме с популяризиране на науката от 12 години и с онлайн търговия свързана с наука от около две години. За нас е кауза науката в България да бъде достъпна до всеки човек, но за това трябва и предлагането й да бъде на нивото на всички останали отрасли. Ние сме наясно, че учените не трябва да се занимават с търговия, за това ние можем да помогнем и да подобрим представянето на издателството и да направим онлайн магазина на световно ниво, като се увеличат с пъти поръчките и с това и самата академия да има приходи.

Повече за БГ Наука:https://nauka.bg/za-nas/

Онлайн магазина на БГ Наука, от който се издържа целия ни проект: https://kupinauka.com

 

Може би е важно да кажа, че има и абсолютно безплатни решения, които не отстъпват на горните сайтове за готови онлайн магазини.

Ето примерно този сайт, който аз съм правил и има над 3000 продукта и е изцяло с безплатни софтуерни решения: https://uch.bg/


Европейска нощ на учените 2022 г.: