Земята се е образувала много по-бързо отколкото се смяташе досега – от брой 128

Предшественикът на нашата планета, “Протоземята”, се е образувала в рамките на период от около 5 милиона години, показва ново проучване на Centre for Star and Planet Formation (StarPlan) от Института Глобус към Университета в Копенхаген.
Изследователите уточняват, че за астрономическите мащаби това е един изключително бързо протекъл процес.
Ако съотнесем приблизително 4.6-те милиарда години съществуване на Слънчевата система към период от 24 часа, то в него Протоземята се е образувала за около минута и половина, сочат новите резултати.
По този начин, резултатите от StarPlan разбиват традиционната теория, че Протоземята се е образувала в резултат на случайни сблъсъци между планетарни тела с големи размери, в продължение на няколко десетки милиона години – еквивалентни на около 5 до 15 минути от гореспоменатата фикция за 24-те часа съществуване на Слънчевата система.
Вместо това новите резултати подкрепят по-модерна, алтернативна теория за образуване на планетите чрез натрупване на космически прах. Водещият автор на проучването, доцент Мартин Шилер, го обяснява по следния начин:
“Другата идея е, че по същество започваме от звезден прах. Обекти с размер от порядъка на милиметър, се събират, струпват се върху растящото тяло и формират планетата с един замах. Това разбиране за бързото формиране на Земята е интересно не само за нашата Слънчева система, но поставя и въпросът доколко е вероятно планетите на други места от галактиката да са се формирали по подобен начин.

Професор Мартин Бизаро от StarPlan показва различни видове метеорити. Снимка: scienceblog.com

Цялата статия може да четете след като сте се абонирали за списанието (имате абонамент – четете тук).

Повече за абонамента вижте на този линк – https://nauka.bg/abonament/