Защо неандерталците губят битката срещу кроманьонците

Въпросът как точно е протекъл сблъсъкът между последните два оцелели вида на рода Homo – неандерталците (Homo neanderthalensis) и кроманьонците (Homo sapiens), все още не е напълно изяснен и сред учените няма пълно единодушие какво точно се е случило тогава.

Това е време, в което планетата е обитавана едновременно от различни видове човешки същества. През епохите на Средния и Горния Палеолит в продължение на над 300 000 години Европа, Близкия Изток и части от Централна Азия са населявани единствено от неандерталците. На запад от тях са живеели техните братовчеди – денисовците  (Homo denisova), в Китай – така нареченият синантроп (Homo erectus pekinensis), а на юг от него по-старите популации от хомо еректуси (Homo erectus) и по островите край Пасифика – „хобитите” от вида (Homo floresiensis). Някъде по това време в саваните на Източна Африка се появяват и нашите преки предци Homo sapiens, които са вече съвременни в анатомично отношение хора. За първи път техни останки са открити в пещерата Кроманьон във Франция, откъдето идва тяхното название кроманьонци, макар напоследък учените да използват повече термина “ранен модерен човек”.

Преди около 120 000 години за първи път група от такива хомо сапиенси напускат Африка покрай брега на Червено море и постепенно заселват Азия придвижвайки се главно по крайбрежията.

Целият материал е достъпен само с Абонамент за сп.“Българска наука“.

Виж повече за Абонамента тук.