Направи дарение на училище!
Достъпността на интернет създаде нов сериозен проблем пред човечеството. Днес е твърде лесно да бъдат разпространявани фалшиви новини и да се влияе над огромни маси от хора в желаната от някого посока.
Всеки път, когато човек се натъква на някоя фалшива новина отново и отново във Фейсбук, Гугъл или където и да било в интернет пространството, историята започва да изглежда все по-близка и позната на читателя и това създава у него илюзорното чувство за истина.
Различни изследвания в областта на психологията показват, че дори слабото излагане на фалшиви новини, води до тяхното разпространение. За да разберем защо това се случва и до каква степен фалшивите новини навлизат в съзнанието ни, трябва да разберем психологията, която стои зад ефекта на илюзорната истина.
Колкото по-често чуваме дадена информация да се повтаря, толкова по-склонни сме да ѝ повярваме, според поговорката „една лъжа, повторена сто пъти, става истина”. Психологът от Йейл Горд Пеникуук, казва, че „хората вярват още повече на нещата, на които нямат никаква причина да вярват”.
А изследванията показват, че именно под действието на ефекта на илюзорната истина, ние вярваме на фалшивите новини, които чуваме или четем многократно, независмо колко безумно или нелогично звучат.
Гугъл и Фейсбук трябва да се борят с този феномен, бидейки на-мощните медийни организации в света. Миналата година от Фейсбук признаха, че разпространители на невярна информация от Русия са достигнали до 126 милиона души, използвайки тяхната платформа. Остава неясно какъв ефект е имало това върху американската политика и общественото мнение. Но едно е ясно: колкото повече лъжите се повтарят, толкова по-трудно е да бъдат неутрализирани после.
Какво представлява ефектът на илюзорната истина
Ефектът е изучаван в продължение на десетилетия. Обикновено експериментаторите в тези проучвания искали от участниците да оценят редица твърдения за истински или неверни. Часове, седмици или месеци по-късно, изследователите отново събират участниците за тест.
По време на тази втора среща, някои от твърденията са нови, а други се повтарят. Точно тук се проявява ефектът: участниците са много по-склонни да определят като истински твърденията, които преди да смятали за такива, независимо дали това е така или не.
Когато чуваме нещо за втори или трети път, мозъкът ни отговаря все по-бързо на него и възприема това като сигнал, че то е истина. Колкото по-често чуваме нещо, толкова по-силно става „вътрешното ни усещане, че то е истина”.
Обикновено това ни е от помощ – то ни помага да не изпадаме всеки път в дилема дали нещо всеизвестно е истина или не. Повечето от нещата, които чуваме да бъдат повтаряни отново и отново, в действителност са истини. Но фалшивите новини се възползват от същия механизъм.
Превод: Росица Ташкова
Източник: Vox.com